امتیاز مثبت
۱
 
دفاع از پایان نامه قرآنی در قم
جلسه دفاع از پایان نامه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی قم برگزار شد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 8777
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی-دانشگاهی ایحاء از قم، جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی با موضوع «بررسی تأثیر متقابل رسانه و فرهنگ از منظر قرآن و روایات» با نگارش ملیحه سهرابی دانشجوی رشته علوم قرآن در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی قم برگزار شد.

این جلسه با حضور سکینه آخوند به عنوان استاد راهنما و حجت الاسلام مهدی باکویی به عنوان داور، در سالن جلسات دانشکده علوم قرآنی قم برگزار شد.

چکیده پایان نامه:
فرهنگ به عنوان پدیده‌ای مهم و جدایی‌ناپذیر از زندگی اجتماعی انسان‌ها است که در طول تاریخ و به مرور زمان در میان جوامع انسانی نقش بسته است. رسانه‌ها مهم‌ترین ابزار برای ترویج فرهنگ‌ها در جوامع مختلف هستند و همواره زمینه‌ای برای انتقال و توسعۀ فرهنگ در میان افراد یک جامعه را فراهم می‌سازند که در نتیجۀ آن یک جامعه در باورها ارزش‌ها، نیازها و تمایلات یکدست و هماهنگ می‌شود. با توجه به رشد و توسعه تأثیر رسانه و گسترش محدوده‌ مخاطبان و از طرف دیگر تنوع رو به افزایش فرهنگ و در مقابل سوءاستفاده‌های صاحبان قدرت و ثروت از فرصت رسانه، جای آن دارد که دیدگاه اسلام براساس آیات و روایات درباره ارتباط رسانه و فرهنگ و تأثیرات آنها بر یکدیگر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. اساساً موضوع رابطه رسانه و فرهنگ برای رسانه، به خصوص در جوامع اسلامی که تلاش دارند رسانه‌ای با فرهنگ دینی و اسلامی داشته باشند بسیار حایز اهمیت است. با توجه به وجود فرهنگ اسلامی در میان این جوامع و تلاش برای صیانت از آن مطالعه و بررسی این رابطه و تبیین اثرگذاری دوسویه فرهنگ و رسانه بر اساس قرآن و روایات امری ضروری است.
‌این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات به صورت فیش‌برداری از کتب و نرم‌افزار پس از تبیین انواع و جایگاه رسانه و فرهنگ و بیان شاخص‌ها و ویژگی‌های آنها، به بررسی تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنها بر هم با بهره‌گیری از آیات قرآن و احادیث پرداخته است.
در نهایت طبق آنچه بررسی شد، می‌توان این طور نتیجه یافت که فرهنگ و رسانه دو پدیده با قلمرو و گستره وسیع بوده و از منظر آیات و روایات دارای تأثیرات متقابلی هستند که با توجه به عوامل و شرایط مختلف تأثیراتشان بر یگدیگر دچار شدت و ضعف می‌شوند، به گونه‌ای که گاه فرهنگ می‌تواند بر اساس عناصر خود رسانه‌ای پدید آورد و گاه رسانه فرهنگی را تغییر دهد یا احیا سازد؛ اما ارتباط این دو پدیده هیچ‌گاه خالی از تأثیر و تأثر نمی‌باشد.
واژگان کلیدی: فرهنگ، رسانه، تأثیر متقابل، قرآن، روایات.
Share/Save/Bookmark