امتیاز مثبت
۰
 
جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی در کرمانشاه
جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 8804
 
 
به گزارش پایگاه قـرآنی_دانشگاهی ایحاء از كرمانشاه، جلسه دفاعیه دانشجو آرزو کرمی تالاندشتی رشته تحصیلی تفسیر قرآن مجید مقطع کارشناسی ارشد با عنوان «کندوکاوی در هبوط انسان» با راهنمایی دکتر یحیی معروف و داوری دکتر صمد اسمی قیه‌باشی در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد.

این پایان نامه با نمره ۱۹ و درجه عالی در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه پذیرفته شد.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:
به دلیل آنکه مسئله هبوط انسان هنوز در هاله‌ای از ابهام می‏‌باشد و عده‏‌ای از آن به عنوان توبیخ یاد می‏‌کنند و از آنجا که هبوط را صرفاً مربوط به آدم و حوا علیهماالسلام و شیطان می‌دانند، بر آن شدیم کندوکاوی همه‌جانبه با روش تفسیر قرآن به قرآن و با رجوع به تفاسیر و اسناد، در ارتباط با هبوط انسان صورت گیرد.
در هشت فصل به این مسئله پرداخته شده و با هر فصل، یک پرده از این مفهوم برداشته و در نهایت به نتیجه‏‌گیری نهایی پرداخته‏‌ایم.
هبوط در لغت، گاه به معنای استقرار و دخول در مکان و گاه به معنای سقوط معنوی است. به عبارتی هبوط گاهی مکانی است و گاهی مکانتی. برای بررسی هبوط آدم و حوا و شیطان، باید به کاربرد این لغت در آیات مرتبط قرآن کریم پرداخت. با رجوع به آیات، این مهم به دست می‏‌آید که هبوط شیطان، مکانتی و معنوی و همراه رجم بود؛ اما هبوط آدم مکانی و همراه با اصطفا و اجتبا بود.
انسان در علم الهی صاحب هویتی تام و تمام است و با هبوط و استقرار در شرایط أرض، در مسیر از علم به عین آمدن قرار گرفته.
و أرض جایگاه توبیخ و... نیست. أرض جایگاه و شرایط صعود انسان محسوب می‏‌گردد. خطاب هبوط با پشتوانه علم الهی و معرفی خالق از انسان، پیش از ورود به دنیا می‏‌باشد.
هبوط برای آدم و حوا قرار گرفتن در شرایط خودیابی و از علم به عین آمدن بود. در حقیقت مقام انسان خلیفة اللهی است و این استعداد بالقوه در شرایط فراوری شده أرض به عین می‏‌آید.
در این راستا خداوند برای این مهم، ابتلائاتی را به جهت انسان مهیا نموده است و ابتلائات رساننده انسان به اوج هویتش هستند؛ به همین دلیل قبل از ورود به أرض، شرایط بهشت برزخی برای آشنایی آدم و حوا با تکلیف و ابتلاء مهیا نبوده و ماجرای نزدیکی به درخت ممنوعه، برای ایشان ترک اولی بوده و اصولاً بهشت برزخی دار تکلیف نبوده و تکلیف مربوط به أرض است. از طرفی، هبوط صرفاً مربوط به آدم و حوا نبوده، بلکه مربوط به تک تک ما انسان ‌ها نیز می‏‌باشد.
لذا نتیجه آنکه هبوط هرگز برای آدم و ذریه ایشان توبیخ محسوب نمی‌شود، بلکه برای دستیابی به اوج غایت انسانیت، باید در شرایط فراوری شده أرض قرار می‌گرفتند.
مهم‌ترین سرفصل‌های این پایان نامه عبارت‌اند از :
۱. مفهوم‌شناسی؛
۲. وجود علمی انسان در علم الهی؛
۳. میدان معارفه انسان؛
۴. خطابات و مقامات انسان؛
۵. بررسی نبوت و شخصیت حضرت آدم؛
۶. ابتلا لاتقربا؛
۷.درک مفهومی مخاطبان هبوط از آن؛
۸. شرایط هبوط.
Share/Save/Bookmark