امتیاز مثبت
۰
 
نشست مشترک مسئولین حوزه و دانشگاه در دفتر امام جمعه ملایر
به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه مراسمی با حضور دانشگاهیان و حوزویان در دفتر امام جمعه ملایر برگزار شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 7473
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی - دانشگاهی ایحاء از ملایر، در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین احسان ترکاشوند از اعضاء هیأت علمی دانشگاه ملایر گفت: سه معنا برای وحدت حوزه و دانشگاه محتمل است،دیدگاه اول تلقی از وحدت ، وحدت به لحاظ رشته های علمی و آموزشی است ، یعنی مواد و مسائل و متون درسی یکسان باشند به عبارتی حذف حوزه و دانشگاه و ایجاد نهاد جدید که غیرمطلوب است .
وی بیان کرد: دیدگاه دوم، وحدت علم و دین است. علم به معنای عامش که شامل همه معرفت های بشری و همه رشته های دانشگاهی بشود به عبارتی تعامل بین علمای دین و علمای دانشگاهی این معنا می تواند مورد قبول باشد ولی جامع نیست و دیدگاه سوم براساس توحید محوری پیش برویم .

ترکاشوند افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به لحاظ توحید محوری یعنی اینکه اتحاد علم و دین از آن بیرون می آید و شکل میگیرد ،  خود دانشگاهیان متدین بوده و دین را باور داشته باشند، علوم حوزوی ما روشمند شود ،هر علمی در دانشگاه تحصیل می شود لزوماً نباید عقل ستیز و دین ستیز باشد.

وی گفت: با این اوصاف حوزه و دانشگاه در علوم انسانی بیشتر می توانند اتحاد داشته باشند.اگر بتوانیم بگوییم حوزه و دانشگاه دو شعاع نور و دو پرتو نور از یک منشاء واحد هستند قابل تقدیر و قبول است .

در ادامه دکتر کرامتی از دانشگاه ملایر اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل ، جامعه پیشاهنگ ، جامعه الگو حرکت نمایند . طلاب و دانشگاهیان قدر همدیگر را بدانند و احساس برادری و خویشاوندی را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه ها عملاً قبل از قول کوشش کنند که نمونه های کامل عالم دین و طلبه دینی را به طلاب و دانشجویان ارائه بدهند و نشان بدهند هر دو نسبت به یکدیگر با حساسیت و باعلاقه همکاری کنند. اگر دو نهاد دانشجو و حوزه خوب کار کنند این جامعه هم دینش و هم دنیایش آباد خواهد شد . حوزه و دانشگاه دو شعبه از یک موسسه علم و دین هستند .

در ادامه جلسه دکتر محمد احمدوند گفت: اولین بحث باید موضوع وا شکافی علمی شود. بعضی ها بر این عقیده هستند که باید معضلات حوزه شناخته شود و بعضی به آسیب های دانشگاه معتقد بودند و تلقی دیگری که وجود دارد این است که وحدت حوزه و دانشگاه یک چیز مهم است و موانعی بر سر آن است که ما باید موانع را بشناسیم و موانع را از سر راه آن برداریم. هنوز به مرحله ایمان و یقین عملی نرسیدیم .

وی همچنین بیان کرد: من در حوزه ندیدم که یک حوزوی نسبت به دانشگاه تعرضی داشته باشد و یا یک دانشگاهی را تحقیر کند. در نظام اسلامی و نظام حوزوی جایگاه حوزه جایگاه شناخته شده است . قبلا در حوزه ها بودند کسانی که نگاهشان به دانشگاه نگاه مثبتی نبوده است از آنطرف هم دانشگاه خود را متهم به تحجر و محکوم می کردند. ما وقتی به قبل از انقلاب برگردیم می بینیم که همیشه حوزه و دانشگاه را از هم جدا می گذاشتند . امام آمد این سد را شکست شخصیتهایی تربیت کرد مثل آیت الله دکتر مفتح ، وقتی امام این نهضت انقلاب را کلید زد ایشان به عنوان یک مدیر و مدبر در کنار امام بودند و با امام مشارکت داشتند .

احمدوند افزود: دکتر مفتح به استان خوزستان رفتند و تبلیغ خود را از آنجا شروع کردند حجت الاسلام والمسلمین جمیع امام جمعه خوزستان در مورد شخصیت دکتر مفتح می گویند که جرقه انقلاب در خوزستان توسط ایشان زده شد بعد از مدتی ایشان را ممنوع الورود به خوزستان کردند و سپس ایشان را در قم هم ممنوع الورود کردند ایشان در دانشگاه تهران با زحماتی که کشیدند فقط مد نظرشان این بود که وحدت بین حوزه و دانشگاه را نهادینه کنند و دشمنان خواهان این موضوع نبودند و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون این وحدت حوزه و دانشگاه می باشد و انقلاب دوم از دل دانشگاه حاصل نمی شد و بوجود نمی آمد مگر با وحدت حوزه و دانشگاه.

وی اظهار کرد: پیامبر عظیم الشأن اسلام رسالت خود را با وحدت بین قبائل شروع کردند . وحدت در همه نهادها و همه ارکان لازم است و دشمن دنبال تفرقه از دل دانشگاه و حوزه است . روز به روز باید بیشتر این وحدت ادامه پیدا کند . اولین مشکلی که ما داریم مشکل در حوزه نظر است و تا زمانی که مشکل نظری حل نشود مشکل عملی حل نخواهد شد. چالش ها اگر در حوزه نظر حل شود در حوزه عمل هم حل خواهد شد. اولین چالش که وجود دارد این است که درک صحیح و روشن از وحدت حوزه و دانشگاه وجود ندارد و در مفهوم یابی این مشکل وجود دارد . اصولا تصور بر تصدیق مقدم است و تصدیق مقدم بر حرکت است اگر بخواهیم در سمت و سوی وحدت حوزه و دانشگاه قدم برداریم باید یک مفهوم شناسی دقیقی در این مسیر صورت بگیرد .

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین برقراری امام جمعه شهرستان ملایر گفت: الان باید با تعصب بیشتر بگوییم که سی و هشت سال از عمر نظام گذشته و تازه بنشینیم از مبانی وحدت حوزه و دانشگاه صحبت کنیم باید بگویم هنوز حق رهبر ادا نشده است . ما دانشگاه هایی داریم که درسشان علوم حوزوی است و اسمشان دانشگاه است. وحدت این نیست و منظور ما این نیست وحدت به معنای این است که به هر دو تا احساس نیاز داشته باشیم. وقتی این احساس نیاز شد همدیگر را تحقیر و تسخیر نمی کنند . کسی که می خواهد از زندگی انسانی برخوردار باشد به این دو نیاز دارد .

وی اظهار کرد: وحدت در حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در جهانبینی ، وحدت در وظیفه ، وحدت در هدف وحدت در رسالت علمی و معنوی. یعنی زحمات دانشگاه را حوزه نادیده نگیرد و زحمات حوزه را دانشگاه .
وحدت حوزه و دانشگاه یعنی امور تخصصی را به متخصصین واگذار کردن، یعنی در حوزه همدیگر دخالت نکردن.

امام جمعه ملایر گفت: نسل جوان دست ما امانت هستند نباید این نسل جوان را به حوزه بدبین کرد .





Share/Save/Bookmark