امتیاز مثبت
۱
 
نشست پاسخ به شبهات قرآني در دانشكده علوم قرآني اصفهان برگزار شد
جلسه پاسخ به شبهات قرآني در دانشكده علوم قرآني اصفهان با حضور دكتر خردمندي از اساتيد این دانشکده برگزار شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 7400
 
نشست پاسخ به شبهات قرآني در دانشكده علوم قرآني اصفهان برگزار شد
 
به گزارش پايگاه قرآني-دانشگاهي ايحاء از اصفهان، دكتر خردمندي از اساتيد كلام و عقائد اسلامي در این نشست به شبهات و سوالات دانشجويان پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شأن نزول سوره تحريم،پيامبر چرا حلال خدا را بر خود حرام كرده بود؟گفت: ايشان حلال خدا را حرام نشمرده و به عنوان عبادت و براي رسيدن به قرب الهي، حلال خداوند را بر خود حرام ننمودند؛(آنگونه كه بعضي از مومنان انجام دادند و آيه 87 سوره مائده نازل شد و كارشان را محكوم نموده و تجاوزگري به حريم تشريع كه مختص خداست،ناميد) بلكه عملا حلالي را بر خود حرام نمود و قسم خورد از آن حلال استفاده نكند تا همسرانش را راضي كند و دل آنها را كه به ناحق از ايشان كدورت يافته بود به دست آورد.

خردمندی افزود: خداوند هم اين مشقت و محروميت را بر ايشان روا ندانست و پايبندي به اين قسم را لازم نشمرد و راه نجات از اين قسم را را با دادن كفاره قسم،به ايشان نماياند و وعده داد كه پيامدهاي ناگواري كه براي اين شكستن قسم ممكن است تصور شود، جبران و تدارك خواهد نمود.

وی همچنین بیان کرد: بنابراين نهي در اينجا نهي ارشادي است نه نهي مولودي. كاري كه انجام شده بود(قسم بر ترك حلال)گناه نبود، بلكه اقدامي بود كه پيامد ناگواري براي پيامبر داشت و او را از حلالي محروم می نمود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دقت كنيد كه بر اساس ده ها آيه قرآن كريم، پيامبر معصوم بودند،كار لغو انجام نمي دادند چرا كه قرآن مي فرمايند: «مؤمنان كساني هستند كه از كارهاي لغو پرهيز مي كنند و مصداق اكمل اين آيه خود رسول الله(ص) است،او رضايت الهي را فداي رضايت اشخاص نمي كرد، پس در اين قضييه هم حتما حكمتي نهفته بوده است.»   
Share/Save/Bookmark