امتیاز مثبت
۰
 
مروري بر کارگاه آموزشي «کارکرد زبان شناسی در تاریخ گذاری آیات قرآن » در دانشكده علوم قرآني مشهد
کارگاه آموزشی با عنوان «کارکرد زبان شناسی در تاریخ گذاری آیات قرآن» با حضور عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری در دانشكده علوم قرآني مشهد برگزار شد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب: 10598
 
 
به گزارش ایحا، با توجه به اهمیت مباحث زبان شناسی در مطالعات قرآنی، کارگاه آموزشی و دانش افزایی با عنوان «کارکرد زبان شناسی در تاریخ گذاری آیات قرآن» به همت مدیریت پژوهش دانشکده علوم قرآنی مشهد و با حضور دکتر احمد پاکتچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری در دي ماه سال جاري در اين دانشکده برگزار شد.
در اين كارگاه نقش زبان شناسی تاریخی در تاریخ گذاری آیات، نقش واژه شناسی و اصطلاح شناسی در تاریخ گذاری آیات، متن شناسی و توجه به تحول متن در تاریخ گذاری آیات، نقش مباحث مطرح در زبان شناسی شناختی در تاریخ گذاری آیات و آسیب ها و دشواری های محتمل در استفاده از زبان شناسی در تاریخ گذاری آیات مورد بحث قرار گرفت.
دكتر پاكتچي در ابتدای جلسه نگاه ظرفیت شناسانه به موضوع را تأکید كرد و سپس ضمن تقسیم بندی چالش های مطالعه در این زمینه به درجه اول و درجه دوم، عدم دسترسی به چینش قرآن کریم به ترتیب نزول، فقدان زبان معیار؛ زبان ادبی و تحقق کلیت زبان در قالب گویش ها، به وجود آمدن زبان عربی استاندارد دو قرن بعد از نزول)، کاستی ها و ضعف ها در نظام نوشتاری مثل شباهت حروف، فقدان نقطه، فقدان واکه نگاری و مسائل رسم الخط را به عنوان چالش های مطالعه درجه اول یاد کرد و جای خالی فرهنگ ریشه شناسی در زبان عربی و نیاز به فرهنگ لغت های تاریخی که زمان کاربرد هر واژه را تعیین کرده باشد را گوشزد کرد. 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از جمله موارد چالش های مطالعه درجه دوم را فقدان فرهنگ تاریخی و فرهنگ ریشه شناسی کارآمد، ضعف جدی در مطالعات دستور تاریخی عربی دانست.
وی در ادامه مباحث، به ویژگی های زبان متون مقدس و تفاوت متن مقدس با متن عادی از لحاظ عرفی، کهن گرایی و دگرگرایی اشاره کرد.
 رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری سپس مراحل تحول متن زبان عربی را به چهار دوره شامل حدود ۴۰۰۰ سال پیش(عربی پیشین) که متن نداریم و حدود ۳۰۰۰ سال پیش، دوره عربی کهن و حدود ۱۶۰۰ سال پیش، دوره عربی قرآنی و حدود ۱۳۰۰ سال پیش، دوره عربی مدرسی یا کلاسیک تقسیم کرد و سپس تحولات متن در سه سطح واجی، صرفی و نحوی را همراه با ذکر شاهد مثال های گوناگون در آیات قرآن کریم توضیح داد. 
شايان ذكر است، این کارگاه آموزشی با ثبت نام قبلی و با اعطای گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی همراه بود و مباحث کارگاه مورد استقبال استادان، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، علاقه مندان و پژوهشگران سایر مراکز علمی و پژوهشی قرار گرفت
Share/Save/Bookmark