امتیاز مثبت
۱
 
در دانشکده علوم قرآنی زابل؛
پایان نامه «آثار فردی و اجتماعی پیاده روی اربعین» دفاع شد
پایان نامه دانشجوی مقطع ارشد در دانشکده علوم قرآنی زابل دفاع شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب: 9968
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا از زابل، جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی با عنوان «آثار فردی و اجتماعی پیاده روی اربعین» با نگارش آقای علی اصغر سنچولی دانشجوی رشته علوم قرآنی مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر عباس یوسفی و با داوری اساتید، آقایان دکتر عباس میر و دکتر حسینعلی کیخا در دانشکده علوم قرآنی زابل برگزار شد.
این پایان نامه با نمره 18 در دانشکده علوم قرآنی زابل پذیرفته شد.
در چکیده این پایان نامه آمده است: پیاده روی اربعین بزرگترین تجمع بشری محسوب می شود که تاکنون رخ داده است، در این گردهمایی، عاشقان و دلدادگان حسینی از سرتاسر دنیا با وجود مذاهب و ادیان مختلف گرد هم می آیند، تا محبّت و مودّت خود را به این خاندان به رخ جهانیان بکشند. این تجمع عظیم و میلیونی شکوه و عظمت امام حسین(ع) را نشان می دهد و باعث می شود که صدای عدالت خواهانه و ظلم ستیز امام به گوش جهانیان و عدالت خواهان در سرتاسر دنیا برسد و آنها را برای دفاع از مظلومان جهان بسیج کند.
دشمنان اسلام و استکبار جهانی با راه اندازی اتاق های فکر از دیرباز در اندیشه نفوذ به عقاید شیعه و معارف اهل بیت (ع) بوده است و می خواهند روح نفاق و تفرقه را در جامعه اسلامی حاکم کنند و با راه اندازی شبکه ها و کانال های مختلف در ماهواره ها و فضای مجازی پیوسته در حال تولید شبهات جدید و مختلف در حوزه دین و اعتقادات جوانان شیعه بوده و هست تا با ایجاد این فضاهای مسموم و نشر شبهات جوانان مذهبی و انقلابی را به ابتذال و انحراف دینی و عقیدتی بکشانند و او را در امواجی از شبهات دینی و اعتقادی غرق کند. اما غافل از آن که اربعین اقیانوسی ست پهناور که سراسر روشنایی و تطهیر است و تمامی نقشه های دشمنان را خنثی می کند. قطعاٌ پیاده روی اربعین، این تجمع عظیم میلیونی آثار و برکات فردی و اجتماعی زیادی دارد که فرد با قدم گذاشتن در این مسیر معنوی و روحانی از آن تأثیر می پذیرد و تغییرات بسیاری را در فرد و جامعه سبب می شود.
لذا در این پایان نامه سعی شده است که آثار فردی و اجتماعی پیاده روی اربعین را با روش توصیفی تحلیلی و ایجاد و تکمیل پرسشنامه در مسیر پیاده روی اربعین استخراج کند. از جمله آثار فردی می توان به تقویت هویت مذهبی، تقویت حس نوع دوستی و ایثار و ازخودگذشتگی، تغییر در سبک زندگی، ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی، تقویت روحیه صبر و استقامت در برابر مشکلات و ... اشاره کرد و از آثار اجتماعی می توان همدلی، اتحاد و همبستگی جوامع اسلامی، امید به آینده، تألیف قلوب بین ادیان، کاهش بزهکاری، وحدت ادیان و مذاهب، امنیت تشیع و نیز توجه جامعه جهانی به این حرکت و تبلیغ دین و اسلام ناب محمدی را نام برد.
نتیجه این که صاحب نظران جوامع اسلامی باید برنامه ای برای ساماندهی این اجتماع بزرگ تدوین کنند تا بتوانند برای تربیت جامعه خود و همراه کردن جامعه جهانی از آن استفاده کنند تا زمینه ساز شکل گیری تمدن مهدوی باشند.
Share/Save/Bookmark