امتیاز مثبت
۰
 
دفاع از پایان نامه قرآنی در دانشکده قرآنی زابل
جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی «بررسی و نقد مقدمه سوم کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب» در مقطع ارشد، در دانشکده علوم قرآنی زابل برگزار شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 8888
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی_دانشگاهی ایحاء از زابل، جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی «بررسی و نقد مقدمه سوم کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب» با نگارش زلیخا خواجه دانشجوی رشته علوم قرآنی در مقطع ارشد، با راهنمایی دکتر عباس یوسفی تازه کندی و داوری دکتر مریم طاهری‌زاده در دانشکده علوم قرآنی زابل برگزار شد.
این پایان نامه با نمره 17/5 در دانشکده زابل پذیرفته شد.
در چکیده این پایان نامه آمده است:
محدث نوری کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب را در اثبات وقوع تحریف و اسقاط بعضی از وحی منزل قبل از جمع عثمان نوشت. در مقدمه سوم این کتاب، محدث نوری جهت تقویت نظر خود، تعداد سی و سه نفر از بزرگان شیعه را نام می‌برد که به زعم او قائل به تحریف قرآن هستند و متهم به تحریف قرآن نموده که این مسئله دستاویز دیگران برای متهم کردن تشیع به تحریف قرآن گردیده است.
لذا این پژوهش با هدف اثبات عدم تحریف قرآن، رفع اتهام تحریف از بزرگان تشیع، نقد دلایل محدث نوری مبنی بر قائل بودن این سی و سه تن از بزرگان شیعه به تحریف، به صورت توصیفی_تحلیلی با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
یافته‌های تحقیق حاکی از این است که عمده دلیل محدث نوری بر قائل بودن سی و سه تن از بزرگان شیعه، ذکر روایات تحریف‌نما در آثارشان و عنوان کتاب‌ها و عنوان باب‌های احادیث است. در نقد دلایل محدث نوری باید گفت: روایات مورد استناد محدث نوری اولاً اکثر آنها در منابع غیرمعتبر آمده، ثانیاً از لحاظ سندی جزو احادیث ضعیف هستند و بر فرض صحت سند، چون خبر واحد هستند مورد اعتنا نمی‌باشند و ثالثاً از نظر محتوایی نیز این احادیث دلالت بر تحریف بالنقیصه ندارد؛ چون برخی مربوط به تفسیر و بعضی دیگر درباره اختلاف قرائت است که این مباحث خارج از موضع نزاع هست.
از سوی دیگر، ذکر روایات و عناوین باب‌ها و عنوان کتاب نمی‌تواند نشانه اعتقاد مؤلف آن باشد، مگر آنکه مؤلف بدان تصریح کرده باشد؛ چرا که تحریف هرگونه تغییر را شامل می‌شود که در باره این سی و سه نفر این امر منتفی است، پس با قطعیت کامل می‌توان نتیجه گرفت که قرآن تحریف نشده است و بزرگان شیعه برخلاف پندار محدث نوری قائل به تحریف قرآن نیستند.
Share/Save/Bookmark