امتیاز مثبت
۱
 
حسن رحیم‌پور ازغدی :
بی‌دین‌تر شدن و بی‌تقواتر شدن پس از انقلاب، تهمتی به مردم ایران است
نشست راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با حضور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 8851
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی_دانشگاهی ایحاء از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در دانشکده علوم قرآنی مشهد به تبیین راهکارهای تحقق بند دوم بیانیه رهبر معظم انقلاب در حوزه معنویت و اخلاق در جامعه پرداخت و عنوان کرد: تصور نادرستی به دلیل فقرِ تحلیل یکپارچه و مستمر در باب وضعیت اخلاقی و معنوی جامعه باعث ایجاد یک خلأ اطلاعات آماری گشته است و این در کنار پمپاژ بی‌سابقه ضداخلاق و ضدمعنویتِ دشمن سبب شده هم در داخل و هم در خارج، مردم ایران بی‌دین‌تر و بی‌اخلاق‌تر و مفسدتر نسبت به قبل انقلاب معرفی شوند که این جزو تهمت‌هاست و سندیتی ندارد و نهضت عظیم معنویت بعد از انقلاب و در وضعیتی ایجاد شد که همه به بی‌دینی و بی‌ناموسی افتخار می‌کردند و اینکه در چنین شرایطی این‌قدر جوانان مؤمن و انقلابی داریم، در جهان بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: اینکه باحجاب‌های کشورهای دیگر را با بدحجاب‌های داخل کشور مقایسه می‌کنند غلط است و باید بدحجاب‌های ما را با بی‌حجاب‌ها و برهنه‌های کشورهای دیگر و باحجاب‌های ما را با باحجاب‌های دیگر کشورها مقایسه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این موضوع که معنویت و اخلاق به تمام فعالیت‌های فردی و اجتماعی جهت داده و آثار واضحی به دنبال خواهد داشت، گفت: حکومت باید اخلاقی باشد و اخلاقی عمل کند و در موارد خاص هم اخلاق باید با قانون حمایت شود؛ لیکن در برخی مواقع هم، علاج اخلاق و معنویت تربیت است و اینکه معنویات گاهی می‌تواند مشکلات مادی را حل کند؛ ولی این در مورد مادیات صدق نمی‌کند و لازم است به مانند سرمایه‌گذاری در علم و اقتصاد در عرصه اخلاق و معنویات هم سرمایه‌گذاری شود و شیب حکومت اسلامی به سمت بااخلاق‌تر شدن و تسهیل در آن باشد و این جز با جهاد نظری و عملی و بدون حکومت و دولت صالح محقق نمی‌شود. 

وی در ادامه افزود: اساساً شرط اخلاقی و معنوی بودن یک جامعه در آگاهی و آزادی است و هرجا آگاهی و آزادی نباشد، تربیت و رشد معنوی حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه در باب فلسفه تعلیم و تربیت گفت: حضرت علی(ع) به این مسئله اشاره می‌کند که اگر قدرت و ثروت همیشه طرف جبهه حق بود، اصلاً رشد و تربیت و امتحان معنا نداشت؛ چرا که همه به سمت لقمه چرب‌تر می‌روند و به ترس یا به طمع ایمان می‌آورند و اصلاً ایمان مادی می‌شود و همه انگیزه‌ها مشترک می‌شود؛ لیکن تکامل بدون رنجِ معقول و درست میسر نبوده و به تعبیری باید بین شرف و شکم انتخاب باشد و خداوند اراده کرده که این مسیر با سختی‌ها همراه باشد و خاصه الله مشخص شوند.

رحیم‌پور ازغدی به تعریف امام خمینی(ره) از معنویت در منطق اسلامی اشاره کرد که بر اساس آن انسان همزمان در سه عالم و نشئه طبیعت، برزخی و عقلی قرار دارد که در افق زمان به ترتیب بر ما ظهور می‌کنند و از یکدیگر جدا نیستند.

رحیم‌پور ازغدی به تناقض در مبانی استعمارگران اشاره کرد که به عنوان مثال، ما را از قانونی کردن حجاب منع می‌کنند؛ ولی خودشان بی‌حجابی را که جزو مبانی لیبرالیشان است، قانون می کنند .

وی در خاتمه به پیشرفت سریع اسلام در جهان و جمعیت نیم میلیاردی شیعه اشاره کرد و معنویت و اخلاق را عامل آن دانست و با ایراد ادله، شبهه مسلمان شدن با زور و شمشیر را باطل دانست و گفت: زور ایمان نمی‌آورد، بلکه این ایمان است که زور می‌آورد و انقلاب اسلامی ایران نتیجه این ایمان است و بنا به فرمایش رهبری در بیانیه، شعارهای انقلاب فطری هستند و هیچ وقت کهنه نمی‌شوند و تاریخ مصرف ندارند.
Share/Save/Bookmark