امتیاز مثبت
۰
 
برگزاری نشست «آشنایی و تبیین مناجات امیرمؤمنان علی(ع) » در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه
نشست آشنایی و تبیین «مناجات امیرمؤمنان علی(ع) در مسجد کوفه» در محل خوابگاه خواهران دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 9157
 
برگزاری نشست  «آشنایی و تبیین مناجات امیرمؤمنان علی(ع) » در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه
 
به گزارش پایگاه قرآنی- دانشگاهی ایحاء از کرمانشاه، نشست بصیرتی به منظور آشنایی هر چه بهتر دانشجویان با نکات عرفانی اخلاقی مناجات امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در مسجد کوفه به همت واحد فرهنگی و حضور سرکار خانم زهرا عبادی از اساتید مدعو دانشکده در محل خوابگاه خواهران این مرکز برگزار شد.
وی در ابتدای جلسه به قرائت و ترجمه این دعا پرداخت و در باب آشنایی دانشجویان گفت: این دعا در حقیقت مناجاتی برای الهی شدن شیعیان است، مناجاتی سراسر عشق و تواضع و فروتنی در برابر خالق؛ این مناجات به نوعی نگاه عاشقانه و عارفانه حضرت امیرمؤمنان در برقراری ارتباط خالصانه با معبود است و چه زیباست که این شیوه بندگی و درخواست از خداوند را بیاموزیم.
عبادی در ادامه به بیان فرازهای مختلف دعا پرداخت و افزود: مناجات امیرمؤمنان در دو بخش و ۳۲ فراز وارد شده و با «اللهم انی اسئلک الامان» آغاز می شود که نکات بیان شده در این مناجات عبارت از بیان ویژگی های قیامت و شرمساری انسان از رویارویی با خداوند و سختی روز قیامت و همچنین سودمند نبودن اولاد و اموال با عبارت یوم لا ینفع مال و بنون.. است.
وی ادامه داد: نکته بعدی این دعا پشیمانی از اعمال و بیان شرمساری از مُهر نگونبختی بر پیشانی گناهکاران و مجرمان است و چه سخت است روزی که پرده از روی تمام زشتی های پنهانی و هر آنچه در درون انسان است برداشته شود، زشتی هایی که خداوند به لطف خویش آن ها را پوشانده و در آن روز آشکار می شود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: نکته بعدی مجازات انسان است و اینکه کسی به جای دیگری مجازات نمی شود و عذری پذیرفته نیست و نیز یادآوری فرار مردم از نزدیکان خود برای ترس از حقی است که ممکن است برگردنش باشد و همین طور مناجات در ادامه آرزوی گناهکاران را یادآوری می کند که حاضرند تمام عزیزان و نزدیکان خود را فدا کنند تا خود را از عذاب برهانند.
وی خاطرنشان کرد: وجه دیگر زیبایی این دعا، نحوه درخواست امیرمؤمنان(ع) و یادآوری صفاتی از خداوند است که به زیبایی، جایگاه انسان در مقابل خداوند را بیان می کند، صفاتی که تنها از طرف یک عبد می تواند مورد توسل قرار گیرد؛ بنده ای که جایگاه خداوند را می شناسد و به کوچکی مقام خود در برابر خداوند آگاه است.
عبادی با بیان این که این جملات از زبان مردی است که نمونه ای در تاریخ بشریت نداشته و نمونه یک انسان وارسته و عابد، آشنای به مقام و صفات خداوند و یک انسان کامل است، گفت: این مناجات نوعی آموزش به دیگر بندگان است که چگونه از خالق بی همتا طلب عفو کنند و شیوه ورود به درخواست را بیان می کند.
وی ادامه داد: در این مناجات ابتدا ترس از حسابرسی و قیامت وارد شده و به بی مهری دنیا و بی ثمری اولاد و اموال پرداخته و سپس خدا را با صفات والا خواندن و او را در جایگاه قدرت بیان نمودن برای نشان دادن ضعف خویش در برابر قدرت لایزال خداوند و ایجاد رابطه تلطف و درخواست بخشش قبل از ورود به صحنه قیامت و حسابرسی آمده است.
استاد دانشگاه افزود: در این مناجات خداوند با صفاتی از جمله انت المولی، مالک، عزیز، خالق، قوی، غنی، معطی، حی، باقی، دایم، رازق، جواد، معافی، کبیر، هادی، رحمان، سلطان، دلیل، غفور، غالب، رب و متکبر، خطاب شده و در برابر این عظمت و بزرگی خداوند، در معرفی نقصِ مخلوقِ نیازمند به لطف، می فرماید و انا عبد، مملوک، ذلیل، مخلوق، حقیر، مبتلا، صغیر، ضال، مرحوم، ممتحن، مذهب، مغلوب، مربوب، و خاشع؛ که به بررسی معنای این لغات و توصیفات پرداخته شد.
عبادی در پایان یادآور شد: با تفکر در این مناجات، تمام معارف مورد نیاز بشر چه در جنبه اجتماعی و چه در جنبه فـردی را می توان آموخت و شبهای گرانسنگ ماه رمضان، زمان بسیار مناسبی است برای خلوت کردن با خالق و تأمل در این مناجات زیبا و پر معنا.
Share/Save/Bookmark