امتیاز مثبت
۰
 
تشریح برنامه های مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سال تحصیلی جدید
مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از اجرای طرح پایش قرآنی اساتید و دانشجویان در دانشگاه خبر داد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 11183
 
 
به گزارش ایحا، دکتر علی اصغر شعاعی، قاری بین المللی قرآن و مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت و گویی با بیان این که یکی از امور ضروری، ارتقای سطح قرآنی جامعه می باشد، اظهار داشت: این موضوع در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به عنوان دانشگاه تخصصی قرآن کریم نیز مورد اهتمام است؛ از این رو برای ارتقای سطح قرآنی و سطح‌بندی دانشجویان طرح پایش انجام می شود.
وی با اشاره به این که طرح پایش در دانشگاه با چند هدف اجرا می شود، گفت: یکی از مهمترین اهداف این طرح سطح بندی و ارتقاء دانشجویان به ویژه تقویت سطح قرآنی دانشجویان ضعیف بوده است.
دکتر شعاعی، شناسایی و آموزش نخبگان را از دیگر اهداف طرح‌ پایش عنوان کرد و افزود: نکته بعدی که در طرح پایش مورد نظر قرار دارد، این است که مهمترین راه برای رشد سریع دانشجویان بحث اساتید است؛ از این رو ارتقاء اساتید در دو زمینه مورد توجه قرار گرفت، یکی بحث سطح قرائت و دوم روش تدریس.
وی ادامه داد: همچنین از سال 98 طرح پایش اساتید در بخش قرائت آغاز شده است و همین موضوع باعث ارتقاء سطح اساتید شد و در مواردی اساتید قوی‌تر جایگزین آن‌ها شدند.
مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان داشت: در برنامه‌های آتی مرکز نیز که به زودی انجام خواهیم داد، بحث روش تدریس اساتید را در دستور کار قرار می‌دهیم.
وی تأکید کرد: در طرح پایش قرآنی با توجه به تخصصی بودن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از اساتید قوی و تراز اول هر شهر که هم تدریس و هم قرائتشان از سطح مناسبی برخوردار باشد، استفاده خواهد شد.
 دکتر شعاعی گفت: دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی لازم است حتما طرح پایش قرآنی را گذرانده و گواهی آن را دریافت کرده باشند.
وی با بیان این که طرح پایش قرآنی دانشجویان با توجه به شیوع ویروس کرونا از طریق سامانه برگزار می شود، بیان داشت: این طرح برای ورودی های سال 95 به بعد، به صورت آنلاین انجام می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به برخی اعتراضات دانشجویان در مورد نحوه برگزاری پایش، گفت: در سیستم قبلی آزمون طرح پایش دانشجویان، کلیپی از خود ضبط و ارسال می کردند ولی در سیستم جدید، آزمون به صورت آنلاین برگزار می شود و استاد تذکر می‌دهد و با راهنمایی‌هایی که انجام می‌دهد کمک می‌کند که دانشجو اشکالات خود را برطرف کند. درحقیقت به نوعی کار آموزشی و ارتقاء نیز صورت می پذیرد.
وی با بیان این که طرح پایش قرآنی دانشجو باید در سیستم گلستان ثبت شود چرا که شرط فارغ‌التحصیلی دانشجویان است، ادامه داد: در تبصره دوم از ماده شانزده آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی دوره‌های پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم که سال 93 مصوب شده، در بحث روخوانی و روان‌خوانی تجوید، اگر دانشجو حد نصاب لازم را نداشته باشد، باید در کلاس‌های فوق برنامه‌ شرکت کند؛ طرح پایش دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هم یک بحث کمکی برای تحقق آیین‌نامه و قانون مصوب وزارت علوم است، هم اینکه دانشجو را ارتقاء می‌دهد تا بعد از چهار سال درس خواندن در این دانشگاه بتواند با سطح قابل قبولی از نظر قرائت قرآن کریم فارغ التحصیل شود.
دکتر شعاعی در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که هر سال با حضور نهادهای مختلف دانشگاهی برگزار می شود اشاره کرد و افزود: این جشنواره امسال به علت وضعیت کرونا به صورت غیر حضوری برگزار می شود.
وی با اشاره به برنامه‌های آینده مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، خاطرنشان کرد: از مهمترین فعالیت‌های آینده مرکز، فعال کردن شورای قرآنی در ستاد و دانشکده ها است.
مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به تشریح وظایف شورای قرآنی دانشگاه پرداخت و گفت: وظایف این شورا در ستاد، تصمیم‌گیری‌های کلان درباره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه و تصویب آن و در دانشکده ها نیز بررسی نحوه اجرای برنامه های مصوب ستاد و نیز برنامه های قرآنی جاری هر دانشکده است.
وی فعال کردن کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی در هر دانشکده را از دیگر فعالیت های مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد و اظهار داشت: به دنبال این هستیم یک کانون قرآن و عترت دانشجویی در دو بخش خواهران و برادران در هر دانشکده علوم قرآنی فعال شود که در برخی دانشکده ها این امر با برگزاری انتخابات انجام شده و در بعضی از آن‌ها نیز انجام خواهد شد.
دکتر شعاعی با بیان این که کانون قرآن و عترت دانشجویی زیر نظر کارشناس فرهنگی و قرآنی هر دانشکده فعالیت می‌کنند، ادامه داد: فعالیت‌های کلان این کانون ها در شورای قرآنی دانشگاه برنامه ریزی و تصویب می شود و کانون ها نیز برنامه ها را عملیاتی می کنند.
وی در بخش سوم سخنان خود خاطرنشان کرد: کار دیگر مرکز امور قرآنی دانشگاه، پایش قرآنی اساتید در زمینه روش تدریس است، که به زودی شروع می‌شود که در این پایش، اساتید بعد از ارتقاء و آزمون، ارزیابی و انتخاب می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم و همچنین دوره‌های عمومی و تخصصی در زمینه‌های روخوانی، روان‌خوانی، ترتیل، قرائت، حفظ، ترجمه و مفاهیم را نیز از دیگر فعالیت ها و برنامه‌های مرکز امور قرآنی دانشگاه برشمرد و گفت: البته برپایی این دوره‌ها با توجه به کرونا فعلا امکان پذیر نیست و در مواردی به صورت مجازی اجرا می شود.
دکتر شعاعی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی ویژه کارشناسان قرآن و عترت دانشکده‌ها نیز در دستور کار است که با توجه به نشست‌هایی که به صورت مرتب با این کارشناسان انجام می‌شود، تلاش داریم بخشی از این نشست‌ها به صورت جلسات آموزشی مجازی برگزار شود.
وی شرکت مستمر و تأثیرگذار در جلسات شورای هماهنگی و شورای مشورتی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های کشور را از دیگر فعالیت‌های مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد و گفت: تعامل با مراکز و نهادهای قرآنی از جمله «سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی»، ارتقای سطح کارشناسان و حمایت از ایده‌های خلاقانه دانشجویان از سیاست‌های مرکز است.
مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: در بحث تعامل با مراکز و نهادهای قرآنی، جلسات مشترکی با مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده که با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده نزدیک، حاصل این جلسات به تفاهم‌نامه منجر خواهد شد.
Share/Save/Bookmark