امتیاز مثبت
۳
 
برگزاری نشست علمی «حیات علمی و فرهنگی علامه طباطبایی (ره)» در دانشکده علوم قرآنی مراغه
نشست علمی با موضوع «حیات علمی و فرهنگی علامه طباطبایی (ره)» هم زمان با هفته قرآن و دانشگاه در دانشکده علوم قرآنی مراغه برگزار گردید.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 7303
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی - دانشگاهی ایحاء از مراغه، دکتر محمد سبحانی رئیس دانشکده علوم قرآنی مراغه در این نشست به بیان خلاصه ای از زندگی مفسّر بزرگ قرآن کریم پرداخت.

وی اظهار کرد: علامه در سن ۵ سالگی مادرش را از دست داده و در ۹ سالگی پدرش را از دست می دهد و تحت سرپرستی دایی خود قرار می گیرد، ایشان برای تحصیل علوم اسلامی عازم نجف اشرف می شود، و با مشکلات عدیده ای در این راه روبرو میگردد از جمله اینکه تمام فرزندان ایشان به محض تولد از دنیا می روند تا اینکه در ملاقات با مرحوم قاضی، ایشان مژده تولد فرزند پسری را می دهد و سفارش می کند که او را عبدالباقی نام نهند، پس از پرسش مادر علامه در مورد اقداماتش در حیطه قرآن کریم در عالم خواب، علامه به تألیف تفسیر شریف المیزان می پردازد که حدود ۲۰ سال و در ۲۰ جلد به طول می انجامد.

حجت الاسلام سبحانی در ادامه بیان کرد: علامه برای خانواده اهمیت زیادی قائل بودند، این مفسّر بزرگ قرن معاصر، همیشه تأکید بر مراقبه و محاسبه در اعمال داشته اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: با توجه به ویژگی تفسیر المیزان در بهره گیری از قاعده سیاق در تفسیر قرآن کریم، علامه آنها را با توجه به سیاق تفسیر کرده اند. اولین مورد، آیه ای از سوره زمر است که خداوند می فرماید: «قل یا عبادی الذین علی انفسهم...»، در این آیه بر خلاف خیلی از مفسرین، علامه، واژه «عبادی» را به مشرکین اختصاص می دهد و می فرماید:« اضافه «ی» به «عباد» به مشرکین برمیگردد و اینکه خداوند همه شان را می بخشد، البته برای بخشش گناهان دو شرط شفاعت و توبه لازم است، گناه شرک با شفاعت پذیرفته نیست چنانکه در سوره نساء اشاره شده است، اما تمامی گناهان حتی شرک مشرکین با توبه پذیرفته می شود».

وی با اشاره به آیه۷۰ سوره فرقان گفت: علامه طباطبایی در ذیل این آیه شریفه می فرماید:« این ایه به بخشش گناهان اشاره دارد. با توبه واقعی ماهیت اعمال سیّئه به حسنه تبدیل می شود و چون ماهیت عمل تغییر می کند، تمامی اعمال زشت و قبیح خود را عمل حسنه و خوب می بیند، یعنی توبه کیمیاگری می کند».

دکتر سبحانی در پایان با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام و اشاره به فضیلت عمل مدافعین حرم و حافظان از مرزهای کشور اسلامی، بیان کرد: امام صادق (ع) می فرماید: «علمای شیعه ما مرزدارانی هستند که در مقابل عوامل شیطان ایستادند و نمی گذارند شیطان و اعوان و انصار شیطان به شیعیان آسیب برسانند»، اگر مرزداران ما در مرز ایستاده اند که از مرزهای اسلام محافظت کنند مثال این روایت هستند، علمای شیعه نیز مواظبند شیطان و عوامل آن بر شیعه تسلط پیدا نکنند. علامه طباطبایی به عنوان برجسته ترین عالم جهان اسلام بیش از ۷۰ جلد کتاب و رساله به یادگار گذاشته اند و به حق رحلت ایشان ضایعه ای بزرگ برای جهان اسلام بود.

در ادامه این نشست، دکتر بهمن هادیلو عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی مراغه به بررسی جایگاه علوم بلاغی در نزد علامه و تفسیر المیزان پرداخت و اظهار کرد: برای تفسیر قرآن و برداشت صحیح از آیات شریفه، نیازمند آگاهی در حوزه علوم بلاغی هستیم، نظر علامه راجع به بلاغت این است که بلاغت از وجوه اعجازی قرآن کریم است، به طور ساده علوم بلاغی وسیله ایست که زیبایی متن را از نازیبایی آن مشخص می کند.

دکتر هادیلو هدف از موضوع بحث را بررسی میزان و کیفیت علم بلاغت در تفسیر المیزان دانست و به دیدگاه های خاص مرحوم علامه طباطبایی نسبت به برخی از اسالیب بلاغی اشاره نمود.

وی بیان کرد: از نظر علامه، علم بدیع صرفاً برای زیبا سازی متن نیست بلکه علاوه بر آن دارای نکات و لطایفی است که در تفسیر المیزان نقش اساسی دارد.

دکتر هادیلو در ادامه افزود: علامه از علوم معانی، بیان و بدیع در تفسیر اعجاز الهی و جوابگویی به شبهات و تبیین مباحث فقهی استفاده های شایانی نموده اند، از جمله اثبات عصمت پیامبر (ص) با استفاده از صنعت اطلاق، یا رفع توهّم جسمانیت خداوند در آیه ۶۴ سوره مائده با استفاده از صنعت مشاکله و نظایر اینها که به وفور در تفسیر المیزان به چشم می خورد.

همچنین در بخش پایانی این نشست، دکتر داوری عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی مراغه ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده و پاسخ به سوالات دانشجویان، تأثیر پذیری از اخلاق علامه را برای جاری ساختن در زندگی بسیار مفید دانست.

دکتر داوری ضمن معرفی کتاب شمس الوحی تبریزی، تألیف آیت الله جوادی آملی در بیان سیره علمی علامه طباطبایی، علامه شناسی را نیازمند سالها مطالعه دانست.

وی با معرفی تفسیر البیان فی موافقه الحدیث و القرآن به عنوان اولین تفسیر علامه طباطبایی افزود: علامه در این تفسیر به شیوه روایی به تفسیر آیات قرآن پرداخته است ولی آن را ناتمام گذاشته و به صورت کامل تفسیر المیزان را تدوین نموده اند.

دکتر داوری دلایل موفقیت علامه طباطبایی را علاوه بر مسائل معنوی نظیر حب اهل بیت علیهم السلام و نماز شب، در پشتکار و اخلاص و احترام به قرآن دانسته و مواردی را از سخنان علما در این زمینه نقل کرد.

وی در خصوص پشتکار علامه بیان کرد: از آیت الله سبحانی نقل است که جمعه های علامه، رنگ بقیه ایام هفته را داشت و شب های او به سان نیمروز روشن از تحصیل و تحقیق و تألیف و... بود، تنها روز عاشورا را تعطیل می کرد، آن هم به تحصیل عشق و تألیف شوق حسینی مشغول بود. از گفتگوهای بی فایده، شب نشینی های پوچ و رفت و آمدهای بی ثمر دوری می کرد و با تمام وجود از کف دادن فرصت را لطمه می دانست.
Share/Save/Bookmark