امتیاز مثبت
۰
 
دومین سمینار مجازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کرمانشاه
دومین سمینار مجازی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با محوریت سند الگو و موضوع «مبانی و روش شناسی تعلیم و تربیت اسلامی» به همت مرکز پژوهش‌های بنیان مرصوص و با همکاری دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در کرمانشاه برگزار شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۸
کد مطلب: 11625
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا از کرمانشاه، به همت مرکز پژوهش‌های بنیاد مرصوص و با همکاری دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه دومین سمینار مجازی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و همزمان با سالروز نهم دی ماه روز بصیرت و ایام شهادت حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها به عنوان الگوی برتر تربیت اسلامی با موضوع «مبانی و روش شناسی تعلیم و تربیت اسلامی» در استان کرمانشاه برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر محمد خیاط زنجانی دبیر سمینار با اشاره به اهمیت و زمانبندی برگزاری این فراخوان اعلام داشت: بیش از ۳۰ مقاله مورد تایید شورای علمی قرار گرفته که به جهت کمی و کیفی رشد ۳۰ درصدی نسبت به سمینار اول داشته ایم.
وی در ادامه تصریح کرد: ان شاءالله به زودی سومین سمینار و فراخوان مقاله نیز به جامعه علمی کشور عرضه خواهد شد.
در ادامه نشست دکتر مجید چهری رییس دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه با تشکر از حضور فرهیختگان و اساتید حوزه و دانشگاه در این سمینار و فراخوان، به بیان نکاتی در خصوص مسئله تعلیم و تربیت در سیره نبوی پرداخت.
وی با روش شناسی تحول آفرینی دینی در جامعه نبوی به احصاء بخشی از روش‌های تحولی مبتنی بر فرآیند تربیت در سیره نبوی مکرم اسلام پرداخت و بیان داشت: تحقق تحول آفرینی در جامعه اسلامی منوط به توجه روش شناختی به سیره پیشوایان اسلامی است.
دکتر پیشوایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به عنوان سخنران دیگر این سمینار به تبیین مؤلفه‌های نظام تمدن سازی مطلوب پرداخت.
رییس دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه با برشمردن سیر تکاملی انقلاب اسلامی مشتمل بر انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی بیان کرد که نظام تمدن اسلامی مبتنی بر ارکان اربعه است این ارکان عبارتند از تئوری سازی، نهادسازی و کادرسازی که در تناظر با رکن چهارم که شبکه سازی یا به بیان دیگر جبهه سازی قرار دارد.
وی در ادامه بیان داشت: پس از ارتباط ارکان اربعه مرحله عملیات سازی تعریف خواهد شد و پس از عملیات لازم است نظام نظارت و ارزیابی شکل گیرد. خروجی های این نظام نظارت و ارزیابی مجدداً در چرخه و فرآیند ارکان قرار گرفته و این فرآیند تعالی و تکامل انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی را استمرار می دهد.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین جلیلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تشکر از برگزاری چنین نشست هایی، اظهار داشت: تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نیازمند مدیرانی است که در تراز انقلاب اسلامی بتوانند تحقق این سند را رقم بزنند. این اتفاق زمانی میسر خواهد شد که در یک فرآیند تربیتی کادر لازم مدیریتی تراز انقلاب اسلامی تربیت و آماده خدمت در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی شوند.
در این سمینار دکتر حسن مشکاتی، دکتر نصیرالدین جوادی، دکتر امیر مرادی، احسان حق نظری، حجت الاسلام والمسلمین بنی عامریان، حجت الاسلام و المسلمین فاطمی پور و خانم ها مهدیس حمزه‌ای، فرزانه رحیمی و پریسا کریمی نیا به ارائه مقالات خود که منتخب از میان مقالات ارسالی برای فراخوان بودند پرداختند.
لازم به ذکر است، مقالات این سمینار در قالب مجله علمی تخصصی و مصاحبه های انجام شده توسط دبیرخانه در قالب کتاب سمینار منتشر می شود.
دومین سمینار الگوی اسلامی ایران پیشرفت با همکاری حوزه علمیه استان کرمانشاه، دانشکده علوم قرآنی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه و نیز خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان، مرکز مطالعات اسلامی و پژوهش‌های فرهنگی وابسته به انتشارات بنیان مرصوص و نشریه علمی تخصصی رحیق مختوم برگزار و انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه نیز به عنوان کمیته اجرایی سمینار همکاری کردند.
لازم به ذکر است، سه مقاله از اساتید و دانشجویان دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در این سمینار پذیرش شد.
عناوین و مشخصات مقالات به این شرح است:
جناب آقای دکتر چهری و دانشجویان خانم‌ها پریسا کریمی‌نیا و فرزانه رحیمی دو عنوان مقاله با موضوع ۱ـ  روش شناسی و فرآیند تربیت پذیری مخاطبان از انبیاء «بررسی موردی جامعه حضرت موسی(ع)» ۲ـ بررسی جایگاه تعلیم و تربیت دینی در انسجام بخشی اجتماعی.
جناب آقای دکتر عبدالحمید رحمانی از اساتید مدعو و از دانشجویان سابق دانشکده و دانشجو امیرحسین باقری یک عنوان مقاله با موضوع «بررسی جایگاه تربیت دینی در پیشرفت جوامع اسلامی».
Share/Save/Bookmark