امتیاز مثبت
۰
 
استاد مدعو دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه:
شخصیت پیامبر (ص) مایه وحدت و انسجام اسلامی است
استاد مدعو دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در گفتگویی به بیان ویژگی های پیامبر اسلام در ایجاد وحدت در جامعه پرداخت.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 11798
 
 
به گزارش ایحاء از کرمانشاه؛ دکتر عبدالحمید رحمانی از اساتید مدعو دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایحاء گفت: شخصیت پیامبر (ص) مایه وحدت و انسجام اسلامی است.

دکتر رحمانی ضمن تبریک عید بزرگ مبعث و دیگر ایام ماه مبارک رجب در خصوص جایگاه و اهمیت عید مبعثاظهار کرد: "مَبْعَث" در اصطلاح اسلامی به روزی گفته می‌شود که پیامبر اکرم (ص) از سوی خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر به پیامبری برانگیخته شد. طبق دیدگاه مشهور شیعه امامیه، این رویداد در روز ۲۷ رجب، ۱۳ سال قبل از هجرت پیامبر (ص) و در سن ۴۰ سالگی ایشان روی داده است. در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر(ص) مشخص نیست ولی بعضی معتقدند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده است. روز مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است. عید مبعث سرفصل مهمی در تاریخ و تحولات تاریخ ایفا کرده، چرا که آخرین فرستاده خداوند همراه با کاملترین دین با برآورده کردن نیازهای فکری، معنوی و سیاسی به رسالت مبعوث شد و عید مبعث از ایام الله محسوب می‌شود.

وی افزود: بعثت، منت آفریدگار، بر انسان‌ها و نعمت خدا بر بشریت است و اگر هستی، صدفی گوهرپرور است، آن گوهر، وجود حضرت رسول (ص) است که به «تکوین»، معنی بخشیده است؛ و خداوند را، چه تدبیر‌هایی شگفت و زیباست، در آراستن چهره خلقت و افروختن مشعل هدایت! آن‌گاه که خداوند خواست تا چهره آفرینش را روشن کند «محمد» را آفرید؛ و آن‌گاه که خواست تا بر آدمیان منت نهد و تاریخشان را به طراوت بهار مبدل سازد و شب کائنات را به روز روشنایی و فروغ وحی، بیاراید، «مصطفی» را برگزید و برانگیخت. آری، بعثت، طلوعی بود که خورشید حق را از خاور تاریخ، تابانید. محمد مبعوث شد، تا شرک و بت پرستی رخت بربندد، جهل و جور بمیرد، جاهلیت از صحنه زندگی‌ها بگریزد و چشم جهان به روی فروغ وحی گشوده شود.

عبدالحمید رحمانی در ادامه بیان کرد: شخصیت پیامبر (ص) مایه وحدت و انسجام اسلامی است. مشترکات عالم اسلام بسیار زیاد است، یعنی اگر در عقاید، مناسک و اعمال سیر کنیم، مشاهده می‌کنیم که تقریباً در بیش از ۹۰ درصد از موارد مسلمان‌ها اتفاق‌نظر دارند. در توحید، بعثت پیامبر (ص)، در بحث معاد، حتی در بحث امامت و ولایت که مسلمانان قائل اند بدون امام و ولی نمی‌توان زندگی کرد، منتها در مصادیقش اختلافاتی رخ می‌دهد.

وی افزود: بعثت پیامبر اکرم (ص) نقطه آغاز یک زندگی جمعی توأم با صلح و سازش و آرامش است. به دلیل اینکه از اولین پیام‌های دعوت حضرت رسول‌ (ص) پیام صلح، پیام آشتی و پیام زندگی جمعی و گروهی است که اسلام را به عنوان دین رحمت و دین صلح و سازش مطرح کرده است. مبنای دین اسلام، اخلاق، عزت، کرامت و علوّ انسان است و انسان بما هو انسان، مورد تکریم و تعظیم قرار دارد، اسلام به عنوان متمم و مکمل اخلاق بشری، آمده است که جامعه را به صلح و صفا دعوت کند. به عکس آنچه دشمن امروز به دنبال آن است که دین اسلام را دین خشن، خوف و متعرض به جان و مال دیگران معرفی کند.

استاد مدعو دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص فلسفه بعثت انبیاء، اظهار کرد: به طور کلی خداوند متعال اهداف بلند و فایده‌های بی شماری را در ارسال پیام آوران برای شکوفا کردن بنیه علمی و عملی انسان در نظر گرفته است تا آنان را به «ملاقات خدا» (یعنی بالاترین مقام ممکن) ارتقا بخشد. همچنین می توان گفت فلسفه بعثت انبياء، تكامل انسان و پاسخگويى به نيازهاى مادّى و معنوى اوست. در واقع، فروع اجابت دعوت خدا، و جزئيات اجراى برنامه الهى تكامل انسان، از جانب انبياى الهى است. همچنین می توان گفت فلسفه مبعث، در مورد كسانى كه دعوت خدا و انبياى الهى را اجابت نكنند، اتمام حجّت است.

وی عنوان کرد: طبق آیات قرآن کریم دعوت به یکتا پرستی و پرهیز از طاغوت، قیام به برپایی عدالت، نجات از تاریکی ها، داوری در اختلاف های مردم و تکامل عقل ؛ مهمترین اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص) می باشد.

 
Share/Save/Bookmark