امتیاز مثبت
۰
 
برگزاری نشست علمی «جریان شناسی از منظر قرآن کریم» در دانشکده علوم قرآنی آمل
نشست علمی با موضوع «جریان شناسی از منظر قرآن کریم» از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 11824
 
 
به گزارش پایگاه قرآني- دانشگاهی ایحا از آمل، نشست علمی«جریان شناسی از منظر قرآن کریم» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم یعقوبیان؛ استاد برجسته حوزه و دانشگاه، در دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار شد.

حجت الاسلام یعقوبیان در این نشست بیان داشت: جریان، عبارت است از یک تشکل، جمعیت و گروه اجتماعی معین که یک رفتار ویژه اجتماعی و مبانی و نظام فکری مشخصی برای رسیدن به مقصودش دارد. جریان های اجتماعی بر چهار دسته جریان سیاسی، جریان فکری، جریان فرهنگی و جریان اقتصادی تقسیم می شود. جریان شناسی، به معنای شناخت چگونگی شکل گیری جریان ها، مؤسسان و چهره های علمی آن هاست و برای افراد هر جامعه ای ضروری است، جریان های موجود در آن را بشناسند.

وی گفت: امیر مومنان علیه السلام در خطبه ۳۱ نهج البلاغه، پس از اشاره به آن که تربیت فرزند باید زمانی اتفاق بیفتد که قلب، اسیر تعلقات و ذهن اسیر اندیشه های ناصواب نشده است، بر تبیین جریان های اجتماعی بر فرزند تاکید می نمایند تا امر بر او مشتبه نشده و از هلاکت ایمن باشد. همچنین بر اساس ادله وجوب دفع منکر نیز، شناساندن جریانات اجتماعی، ضرورت دارد.

یعقوبیان افزود: خداوند در چندین سوره از قرآن کریم، این جریان های اجتماعی را معرفی می نماید که از جمله آیات ۵۹ به بعد سوره مبارکه اعراف است. در این سوره ابتدا از جریان قوم نوح سخن به میان می آید و می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلىَ‏ قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَاهٍ غَيرُه» حضرت نوح علیه السلام از قومش می خواهد بندگی و عبودیت خدا را به جا آورده چرا که خدایی جز خدای یکتا نیست. در برابر این ابلاغ، یک جریان فکری سیاسی وابسته به حکومت که قرآن از آن به «قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِه» تعبیر می نماید، با ایشان مخالفت میکنند.

وی بیان کرد: در ادامه این آیات، به ماجرای حضرت هود علیه السلام با قوم عاد پرداخته شده که یک جریان فکری سیاسی به مخالفت با او پرداختند، قوم ثمود و حضرت صالح علیه السلام که جریانی فکری و دارای گرایش به شرک و کفر، در برابرش قیام کردند. سپس ماجرای قوم لوط علیه السلام مطرح شده که یک جریان فرهنگی با فساد اجتماعی، در مقابل ایشان ایستاد.

حجت الاسلام یعقوبیان به جریانات دیگری که در سوره اعراف مطرح شده اشاره داشته و اظهار کرد: در این سوره همچنین به داستان حضرت شعیب علیه السلام اشاره می شود که یک جریان اقتصادی با ایشان مخالفت نمودند و در ماجرای حضرت موسی علیه السلام هر چهار جریان فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در مقابلش ایستادند که ایشان با تمام این جریانات به جنگ پرداختند. در همه این ماجراها، خداوند خطاب «یَا قَومِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَاهٍ غَيرُه» را به کار برده و سپس از جریانات اجتماعی با عبارت ««قَالَ الْمَلَأُ» یاد می کند که به معنای گروهی از مردم و یک جریان در جامعه است.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: انقلابی پیروز است که همه این جریان های اربعه را شکست دهد مانند انقلاب اسلامی ایران. راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت، شناخت این جریانات اجتماعی است. اما اگر موفق نشویم این جریان ها را بشناسیم، فنته شکل خواهد گرفت. با توجه به آن که در آستانه انتخابات هستیم، این ضرورت مضاعف می گردد که جریان های فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه را بشناسیم و با آگاهی بخشیدن به دیگران، در مسیر هدایت مردم گام برداریم.
Share/Save/Bookmark