امتیاز مثبت
۰
 
دکتر کاوند:
برگزاری 17 کرسی ترویجی در شش ماهه دوم سال 99 در دانشکده‌های علوم قرآنی
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از برگزاری 17 کرسی ترویجی در شش ماهه دوم سال 99 در دانشکده‌های علوم قرآنی خبر داد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 11194
 
 
به گزارش ایحا، دکتر علیرضا کاوند، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت و گویی به تشریح فعالیت های پژوهشی دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: اخیراً مجوز برگزاری حدود 17 کرسی ترویجی را از «مرکز حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و نظر و مناظره» گرفته ایم که این مرکز بخشی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر خسروپناه است.
وی با بیان این که این کرسی‌های ترویجی قرار است که در شش ماهه دوم سال 99 در دانشکده های علوم قرآنی برگزار شود، افزود: هر ماه سه کرسی نظریه پردازی در دانشگاه که در دانشکده‌ها برگزار میشود خواهیم کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: این کرسی‌ها به ترویج نظریه‌ها و ارائه ساختارهایی درباره یک نظریه علمی همچون مباحث قرآنی و مباحث میان رشته‌ای می‌پردازند، که  معمولاً اساتید دانشگاه در این مباحث صاحب نظر هستند، مقاله می‌نویسند و تولید علم و اثر دارند.
وی خاطرنشان کرد: هر یک از این کرسی های ترویجی با حضور یک ارائه دهنده، یک ناقد، یک ارزیاب و یک مدیر جلسه در دانشکده های علوم قرآنی برگزار خواهد شد.
دکتر کاوند با بیان این که کرسی های ترویجی به جهت حائز اهمیت بودن در وزارت علوم و تأثیری که در ترفیع، ارتقای علمی و تبدیل وضعیت اساتید دارد، دارای جایگاه مهمی در دانشگاه‌ها است، گفت: به همین دلیل معمولاً مجوز آن به این راحتی صادر نمی‌شود و باید پروپزالی برای کرسی ترویجی نوشته شود.
وی ادامه داد: این پروپزال باید به همراه مقاله‌ای که دارای آن نظریه، ترویج نظریه و تحلیل آن نظریه است به مرکز نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود تا مجوز آن گرفته شده و برگزار شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان داشت: زمانی هم که کرسی ترویجی برگزار شد باید تصویر برگزاری آن کرسی و محتوای برگزاری آن از طرف معاونت پژوهشی سازمان مرکزی دانشگاه به مرکز حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ارسال ‌شود تا گواهی‌های کرسی با امضای دکتر خسروپناه، ریاست مرکز حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و امضای متقابل معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم صادر ‌شده و تقدیم ارکان اجرای کرسی شود.
وی افزود: ما امسال نوآوری ای که در بحث برگزاری کرسی ها داریم این است که کرسی‌ها را به صورت حضوری در دانشکده‌ها با افراد محدودی برگزار ‌کنیم، لکن پوشش وبیناری آن از طریق سامانه ال ام اس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و از بستر مجازی برای کل کشور ارائه خواهد شد و افراد از سراسر کشور می‌توانند وارد این وبینار شده و در کرسی به صورت مجازی به عنوان میهمان شرکت کنند.
دکتر کاوند بیان داشت که به افرادی که در کرسی های ترویجی شرکت می‌کنند، گواهی ارائه خواهد شد که بسیار گواهی معتبر و ارزشمندی است، چون گواهی حضور در یک نشست علمی دارای مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی است، وی گفت: بنابراین کسانی که در کرسی‌های ترویجی به عنوان میهمان و شرکت کننده حاضر می شوند، این گواهی به آن‌ها داده می‌شود که دارای اعتبار و امتیاز برای اساتید و پژوهشگران در سطح کشور است.
وی شرکت در این کرسی‌ها را نیازمند پرداخت هزینه‌ای از سوی شرکت‌کنندگان از طریق سامانه ال ام اس دانشگاه دانست و ادامه داد: کلیه برنامه کرسی‌ها از طریق سامانه ال ام اس به زودی بارگذاری می‌شود و به کمک اداره فناوری اطلاعات دانشگاه بستر ثبت‌نام و حضور در کرسی ها فراهم خواهد شد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بخش دوم سخنان خود از طراحی اپلیکیشنی جهت نمایش و ارائه 15 اثر اول دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که طی سال های 92 و 93 منتشر شده است به صورت نرم افزار خبر داد و افزود: این اپلیکیشن با پیگیری مدیریت انتشارات دانشگاه از سوی مرکز قائمیه طراحی شده و در دسترس همه اساتید، دانشجویان، کارمندان و مخاطبان دانشگاه قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۹ اثر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت دیجیتالی از سوی مرکز قائمیه منتشر شده است که علاقه مندان جهت تهیه می‌توانند به سایت قائمیه مراجعه و این کتابها را رایگان و به صورت فایل های پی دی اف، ای پی کی، اچ تی ام ال و فرمت‌های دیگر دانلود و مطالعه کنند.
دکتر کاوند تصریح کرد: در حوزه دیجیتال  همچنین در سایت‌هایی همچون گیسوم و خانه کتاب قم نیز آثاری از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ثبت و نمایه کرده ایم، که این آثار در حال فروش است و علاقه مندان می توانند به این سایت ها مراجعه و در صورت نیاز درخواست خرید بدهند و کتاب را تحویل بگیرند.
وی با بیان این که به دنبال راه اندازی سایت فروش اینترنتی آثار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هستیم، گفت: این سایت در حال نهایی شدن است و بعد از فعال شدن علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت، آن دسته از آثار دانشگاه از قبیل کتاب و مجموعه مقالات را که تاکنون مجوز نشر گرفته اند، خرید کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار امیدواری کرد، فعالیت‌هایی که در حوزه دیجیتال صورت می‌گیرد، میتواند تأثیر فراوانی در انتشار و توزیع آثار دانشگاه و اطلاع بیشتر مخاطبان از وضعیت پژوهشی و علمی دانشگاه داشته باشد.
وی راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش دانشگاه برشمرد و افزود: رایزنی هایی با شرکت پارس آذرخش داشته ایم و در حال اخذ و راه اندازی نسخه جدید کتابخانه دیجیتال هستیم که اگر نسخه چهارم پارس آذرخش تکمیل و عرضه شود، پایان‌نامه‌ها و برخی از آثار دانشگاه را در کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بارگذاری می‌کنیم و برای مخاطب قابل استفاده خواهد بود.
دکتر کاوند تعداد کتاب‌های دانشگاه را حدود 57 جلد عنوان کرد و ادامه داد: حدود 20 اثر قبلاً منتشر شده است و آثار جدیدتر هم حدود 37 اثر است که به دلیل وجود برخی مشکلات در بعضی از کتاب ها، کار ویراستاری و صفحه‌آرایی روی آنها صورت گرفته است و برای طرح جلد نیز در حال رایزنی با برخی از مؤلفان هستیم و به دنبال  انعقاد قرارداد میباشیم.
وی بیان داشت: فعلاً آثاری که ممکن است در کتابخانه دیجیتال قرار داده شود بخشی برای فروش خواهد بود و بخشی هم احتمالا برای مطالعه رایگان و آزاد باشد؛ در کتابخانه دیجیتال سعی داریم آثار مختلفی قرار دهیم که نسخ خطی دانشگاه، جزوات اساتید و  برخی فایل‌های صوتی نیز از  جمله این آثار است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: امیدواریم از اوایل مهرماه سایت فروش آثار و همین طور نسخه چهارم کتابخانه دیجیتال فعال شود و در اختیار علاقه مندان جهت استفاده قرار بگیرد
وی به نحوه استفاده دانشجویان و اساتید از کتابخانه های دانشکده های علوم قرآنی و همین طور پایان نامه و مقاله های موجود در کتابخانه ها با توجه به شرایط کرونایی کشور و غیرحضوری بودن کلاس ها اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌های دانشکده ها باز است و برای استفاده مشکلی ندارد، افراد بومی شهرها می‌توانند به کتابخانه مراجعه کرده و از منابع، مقالات و یا پایان نامه ها استفاده کنند و برای دانشجویان غیربومی نیز سایت‌هایی را معرفی می‌کنیم، تا افراد بتوانند با مراجعه به آنها فعالیت های پژوهشی خود را داشته باشند و نیازهای خود به منابع را از این طریق برطرف کنند.
دکتر کاوند ادامه داد: از طرفی با مرکز نرم افزاری نور طبق مراودات و تفاهم نامه ای که صورت گرفته، اشتراکی برای اساتید و دانشجویان خریداری شده که در شرایط عدم حضور در دانشگاه و دانشکده، در همان منزل یا در محل کارشان بتوانند با مراجعه به سایت های نورلایب و نورمگز از آثار مقاله‌ای، مجله‌ای و کتابی آن استفاده کنند.
وی در بخش سوم سخنان خود به تشریح آیین نامه اجرایی پایان نامه‌های دانشگاه و تغییرات صورت گرفته در آن پرداخت و بیان داشت: ما از آذرماه سال 98 شروع به ایجاد تغییرات مورد نیاز در آیین‌نامه اجرایی پایان‌نامه‌ها کردیم و آیین‌نامه نسبت به قبل بسیار متفاوت شد، حتی فرم‌های پایان‌نامه‌های دانشگاه نیز تغییر پیدا کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: چون بیماری کرونا در کشور اتفاق افتاد و همچنان درگیر آن هستیم، پیش‌بینی کردیم که برگزاری جلسات دفاع از پایان‌نامه به صورت حضوری شاید در بسیاری از زمان‌ها برای دانشگاه، دانشکده و یا دانشجویان، اساتید، مشاوران و داور مقدور نباشد، لذا تدبیر کردیم که جلسه دفاعیه به صورت مجازی برگزار شود و اگر دانشجو بخواهد میتواند از شهر خودش به آن دانشکده‌ای که محل تحصیل اوست وصل شود و به صورت مجازی از پایان نامه خود دفاع کند.
وی امکان برقراری ارتباط مجازی از بستر وبینار و ال ام اس دانشگاه برای کارشناس پژوهشی دانشکده علوم قرآنی، استاد راهنما، داور و همین طور مشاور جهت برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه را فراهم دانست و افزود: دانشگاه در دوران بیماری کرونا در کشور، حداکثر استفاده را از بسترهای وبینار و ال ام اس انجام داده و تاکنون با توجه وجود مشکلات، نزدیک به حدود 14 یا 15 عنوان پایان‌نامه از دانشکده‌های مختلف به صورت مجازی دفاع شده است، به طوری که هم دانشجو و هم دانشکده از این بستر راضی بوده اند.
دکتر کاوند با بیان این که از وزارت علوم نامه و دستورالعملی برای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با عنوان سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری ارسال شده است، گفت: محتوای این سند، این بود که پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری باید به صورت کاربردی، جامعه‌محور و هدف‌محور نگاشته شود، به نحوی که دردی از جامعه را حل کند.
وی ادامه داد: در این نامه تأکید شده است که حتماً باید سند الزامات در کلیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های معاونت پژوهش دانشگاه دیده شود؛ لذا ما کلیه آیین‌نامه‌های معاونت پژوهش را استخراج کردیم و کارگروهی از اساتید برجسته دانشگاه تشکیل دادیم که با مطالعه سند الزامات هدفمندی پایان‌نامه‌ها، بندهایی را پیشنهاد کردند تا این سند، به عنوان سند بالادستی، به داخل آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی معاونت پژوهش اضافه شود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این که ما سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها را در حدود پنج الی شش آیین‌نامه دستورالعمل دانشگاه در حوزه معاونت پژوهش، پیاده‌سازی کردیم و امروز اگر کسی بخواهد کتابی تولید کند، طرح پژوهشی ارائه دهد، مقاله‌ای بنویسد و یا هر کار دیگری از حیث تولید محتوا بخواهد در دانشگاه اتفاق بیفتد، یک ناظریت تام و دقیقی نسبت به آن سند الزامات هدفمندی پایان‌نامه‌ها دارد.
وی تصریح کرد: در واقع هر کاری که در دانشگاه از بستر پایان نامه ها به عنوان اثر علمی تولید می‌شود، باید ناظر به سند الزام باشد، جامعه‌محور بوده و با نگاه کارآفرینی در جامعه نوشته شود، یعنی به نوعی سند کمک می‌کند دانشگاه از پژوهش محوری یک پله فراتر رفته و کارآفرین شود؛ لذا دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به عنوان پیش قراول در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی، باید متولی امر قرآنی در کشور باشد و بهتر و بیشتر از قبل پایان‌نامه‌های خود را به سمتی سوق دهد که مشکلات جامعه ایران و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی کشور را حل کند.
دکتر کاوند اشاره ای هم به پیشینه وضعیت مجلات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کرد و گفت: در حال حاضر شش مجله در دانشکده‌های علوم قرآنی تهران، قم، خوی، مشهد، آمل و اصفهان فعال هستند؛ از این رو به صورت آکادمیک و رسمی دفتری را با عنوان «دفتر مجلات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» راه‌اندازی کرده‌ایم و یکی از پژوهشگران و صاحبنظران در زمینه نمایه‌ها و حوزه مجلات و تشخیص اعتبار مجلات و مسائلی از این دست، مسئولیت کار را بر عهده دارند و پیگیر فعالیت‌ها، مشکلات و امورات اجرایی مجلات دانشکده‌ها هستند که امیدواریم طی دو سال آینده مجوزهایی را برای مجلات خود از طریق این دفتر و با همت مدیران مسئول در دانشکده‌ها بگیریم.
وی به راه اندازی دو مجله‌ بین‌المللی دانشگاه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ما یک مجله در دانشکده اصفهان با عنوان «قرآن، فرهنگ و تمدن» راه‌اندازی خواهیم کرد که به زودی مسیر بین‌المللی شدن آن طی شده و در نمایه‌های معتبر بین‌المللی نیز ثبت خواهد شد، که این مجله به چند زبان در داخل تولید و مورد استفاده خارج از کشور هم خواهد بود و همت دانشکده اصفهان و ریاست محترم آن شایسته تقدیر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: یک مجله بین‌المللی دیگر نیز در حال راه‌اندازی داریم که اخبار و جزئیات آن طی هفته‌های آینده به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.
وی با اشاره به راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌های ارتباطی معاونت پژوهش در پیام‌رسان داخلی ایتا، اظهار داشت: کانال انعکاس فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه، کانال اعضای هیئت علمی، گروه کتابداران دانشگاه، گروه پیگیری امور مجلات دانشگاه و گروه کارشناسان پژوهشی از جمله مواردی هستند که ایجاد شده است که ارتباط های پژوهشی از طریق این فضاها صورت می گیرد.
دکتر کاوند همچنین از برگزاری شورای پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سال جاری خبر داد و افزود: این شورا، چندین جلسه به صورت حضوری برگزار شد ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات برگزاری جلسات حضوری، تصمیم گرفتیم برخی از برنامه‌ها را طریق گروه ایتا پیگیری کنیم؛ از این رو مذاکراتی در گروه انجام می‌دهیم و مصوباتی را در همین گروه به صورت مجازی داریم که نیاز به برگزاری جلسات حضوری در بسیاری از مواقع نیست.
وی توضیحاتی نیز در حوزه پرداخت پژوهانه اعضای هیئت علمی ارائه داد و خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته و در دوره معاونت‌های قبلی تا سال 98، کلیه پژوهانه‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه به صورت ارسال فرم‌ به دانشکده‌ها و تکمیل آن انجام می‌شد و هر سال این بروکراسی ارسال و دریافت کاغذ در دانشگاه جاری بود؛ از این رو کار جدید و بدیعی که امسال انجام دادیم، از بستر مجازی استفاده بهتری کردیم و بخش پژوهش سامانه گلستان را فعال کردیم و طی نامه اداری و رسمی به کلیه دانشکده‌ها ابلاغ کردیم که از این پس هر گونه پرداخت پژوهانه منوط به درج اطلاعات پژوهشی اساتید در بخش پژوهش سامانه گلستان خواهد بود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: از سوی معاونت پژوهش نیز کارشناسی به دانشکده‌ها معرفی کردیم که اگر اساتید در ثبت اطلاعات علمی خود در بخش پژوهشی سامانه گلستان با مشکلی مواجه شدند، با کارشناس تماس گرفته و مشکل خود را طرح کنند و اطلاعات علمی خود را به صورت کامل ثبت نمایند.
وی گفت: از شهریور سال 99 به بعد، هر گونه پرداخت پژوهانه منوط به درج اطلاعات در بخش پژوهشی سامانه گلستان خواهد بود و اساتیدی که تمایل دارند پژوهانه آن‌ها مورد محاسبه قرار گرفته و به آن‌ها پرداخت شود، حتماً باید از طریق سامانه گلستان به درج اطلاعات بپردازند.
دکتر کاوند در بخش پایانی سخنان خود مجدد به آیین‌نامه و دستورالعمل جدید پایان‌نامه کارشناسی ارشد اشاره کرد و افزود: دستورالعمل جدید را به دانشکده‌ها ابلاغ کرده ایم که از 18 فرم به حدود  12 فرم کاهش پیدا کرده و به دنبال این هستیم ارتباط دانشجو، استاد و کارشناس پژوهش دانشکده را تقویت کنیم به طوری که ارتباطات سریعتر شده و کم‌خطاتر باشد.
وی با بیان این که در حال راه‌اندازی فرآیند مجازی و الکترونیکی برای ثبت موضوع، دریافت فرم‌ها و ارسال الکترونیکی فرم‌ها در سامانه هستیم، ادامه داد: از انتهای آبان یا ابتدای آذرماه امسال کلیه فرآیندهای ثبت موضوع پایان‌نامه و سایر مراحل را به صورت مجازی و خودکار در بستر وب خواهیم داشت که این هم از جمله فعالیت‌های معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سال جدید خواهد بود تا هم به اساتید کمک شایانی شود و هم مشکلات فرآیند تصویب موضوع و دریافت فرم‌ها تا انتهای مسیر مرتفع گردد.
Share/Save/Bookmark