امتیاز مثبت
۰
 
چاپ مقاله عضو هیأت علمی و دانشجوی دانشکده علوم قرآنی مشهد در مجله مطالعات قرآن و حدیث
مقاله «تحلیل گفتمان آیه تبلیغ در خطبه غدیر به روش عملیاتی تحلیل گفتمان پدام» در مجله علمی پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) به چاپ رسید.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 10825
 
 
مقاله «تحلیل گفتمان آیه تبلیغ در خطبه غدیر به روش عملیاتی تحلیل گفتمان پدام» در شماره ۲۶ مجله علمی پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام به چاپ رسید.
این مقاله با همکاری دکتر حسن بشیر، استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر محسن رجبی عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد و خانم مرضیه تالی طبسی، دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشکده نگارش شده است.
این مقاله مستخرج از پایان نامه با عنوان «تحلیل گفتمان آیات قرآنی خطبه غدیر» بوده است که جناب آقای دکتر محسن رجبی راهنمایی آن را بر عهده داشته و در بهمن ماه ۱۳۹۷ در دانشکده علوم قرآنی مشهد از آن دفاع شده است.
در چکیده این مقاله آمده است:
خطبه‌‌ی غدیر از مهم‌ترین خطابه‌های پیامبر اکرم(ص) است که به عنوان یک گفتمان ولایی در عرصه‌ اجتماعی آن روز مطرح شد؛ به دلیل عجین بودن روح و جان نبی‌اکرم(ص) با قرآن کریم، این خطبه به شدّت تحت تأثیر قرآن کریم قرار دارد. آیه ۶۷ سوره مائده معروف به آیه تبلیغ در صدر این آیات، با اتفاق نظر شیعه و اکثر اهل سنت در اختصاص به جریان غدیر از مهمترین آیاتِ خطبه به شمار می‌آید. لذا تحلیل‌ گفتمان به مثابه یک روش جدید که به کشف معنای متن و لایه‌های زیرین آن می‌پردازد، در بررسی این آیه حائز اهمیّت است. در این پروژه با استفاده از روش عملیاتی تحلیل گفتمان پدام(PDAM) که بر مبنای بینش اسلامی طراحی شده، آیه تبلیغ در پنج فضای ساختاری، معنایی، ارتباطی، گفتمانی و فراگفتمانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و محورهای اساسی آن مشخص شد و نیز تبیین گشت که این گفتمان در مقابل گفتمان منافقان، ولایت را انتصاب الهی می‌داند و ولایت به عنوان دال مرکزیِ این گفتمان بیانگر این نکته است که رسالت عظیم رسول اکرم(ص) و دین اسلام جریانی ولایت محور است نه شریعت محور لذا با پایان عمر شریف نبی‌اکرم(ص) پایان نمی‌پذیرد. 
مدیریت پژوهش دانشکده علوم قرآنی مشهد ضمن تبریک این موفقیت، از درگاه الهی دوام توفیقات را برای نویسندگان ارجمند مسألت دارد. 
Share/Save/Bookmark