امتیاز مثبت
۰
 
همکارعلمی دانشکده علوم قرآنی شاهرود:
قیام امام حسین علیه السلام، الگوی رهبران نهضت های آزادی بخش جهان در طول تاریخ بوده است
همکار علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قیام امام حسین علیه السلام را سرمشقی برای نهضت های آزادی خواه در جهان معرفی کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 11815
 
 
به گزارش ایحاء، دکتر داوود صائمی همکار علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار ایحاء، نگاه رهبران نهضت های آزادی خواه در جهان به قیام عاشورایی امام حسین علیه السلام، را ایستادگی و حق طلبی در برابر ظلم و ستم و الگوپذیری از آن در حرکت های انقلابی خود در طول تاریخ، دانست.

دکتر داوود صائمی در ابتدا قیام امام حسین را یک قیام جهانی معرفی کرد و افزود: امام حسین علیه السلام فرمودند: «‏‏انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی‏، امت پیامبر فراتر از عرب بوده و شامل تمام مردم جهان می باشد». نهضت امام حسین علیه السلام قطعا یک قیام جهانیست. برای اثبات این موضوع،  سه نکته وجود دارد. اولین موضوع، وسعت پیام قیام حسینی است. شعاع هر پیامی وابسته به وجود نگارنده آن پیام است. امام  به عنوان انسان کامل و خلیفه خدا در زمین  میباشد لذا وسعت نفوذی این پیام باید در سطح جهانی باشد نه صرفا در سطح عرب.

وی افزود: دومین موضوع برای اثبات جهانی بودن این قیام، احساس نیاز بشریت و جوامع به این نهضت است.  امامان معصوم در این خصوص فرمودند: اگر مسلمان نیستید، آزاداندیش باشید. خاصیت آزاداندیشی و آزادمنشی این است که انسان نه سلطه‌پذیر باشد، نه سلطه‏گر. درس آزادگی نشانه آن است که جنبه انسانی کربلا همچنان محفوظ است و اگر کسی به مبدأ و معاد عالم معتقد نبود، به اصل حریت بشر اعتقاد و ایمان دارد.

صائمی تصریح کرد: سومین نکته قیام حضرت اباعبدالله این بود که پیام و محتوای قیام مختص به یک زمان نبود. امام فرمودند: «وقتی حاکم ملتی مثل یزید شد، باید اسلام را وداع کرد و دیگر اسلامی باقی نمی‏ماند»، این سخن یعنی اصلا در قید زمان نیستم یعنی هر جایی مانند یزیدی در طول تاریخ باشد، باید در مقابل او ایستاد.

وی با اشاره به تأثیرات این قیام بر روی نهضت های آزادی بخش دنیا، گفت: بر اساس فرموده کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا،  تمام افرادی که آزاده هستند، این محور را لحاظ خواهند کرد که صحنه تقابل حق و باطل برای تمام آزادی خواهان که با تاثیر از قلت سپاه امام، درس ایستادگی به رغم کمیت را یاد داده است و نیز اسلام سیاسی که تعلیم امام حسین ع بوده، مبنای حرکت تمام نهضت های اسلامی گشته است.

 داوود صائمی افزود: در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان ، قیام ها و انقلاب های متعددی روی داده که تأثیر آنها بر مردم و دیگر انقلابهای دوران خود و زمانهای آینده متفاوت بوده است. اثرگذاری تعدادی از این خیزشها ، تنها در محدودۀ زمانی و مکانی خود بوده است. قیام هایی نیز بوده اند که بر روی بعضی از مردم و تحولات دوران خود تأثیر گذاشته اند.  قیام بزرگ و الهی امام حسین (ع) در روز عاشورای سال 61 هجری قمری ، تنها نهضتی است که هرچند به ظاهر شکست خورد، اما تأثیر شگرف و فوق العاده ای بر قیام ها و انقلاب های مردمی، در طول تاریخ و در سطح جهان داشته است.

وی با اشاره به ویژگی های نهضت حسینی، اظهار کرد: این قیام، انگیزۀ الهی داشت و برای پاسداری از دین خدا شکل گرفت و او نیز تداوم آن را به عنوان الگویی همیشگی برای مردم جهان در همه دورانها، تضمین کرده است. همچنین مبارزه ای با ظلم و ستم و فسادی بود که در دستگاه حاکمۀ بنی امیه و شخص یزید بن معاویه متبلور بود. حق طلبی، خصوصیت دیگر نهضت بود. حسین بن علی (ع) در راه دفاع از حق و مبارزه با باطل، از اندک بودن یارانش و فراوانی تعداد دشمنان نهراسید و تنها به هدف مقدس خود می اندیشید.

همکار علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: نکته دیگر در این نهضت ، آزادگی و عزت طلبی بود. امام حسین (ع) با وجود تهدیدها و پیشنهادهای وسوسه انگیز ، تا پای جان از هدف مقدس خود دست برنداشت و نشان داد که در راه عقیده و باور درست ، باید هرگونه هزینه ای را پرداخت. با توجه به این چند ویژگی که عرض شد می توان دریافت که چرا از همان ابتدا تأثیر خود را نشان داد و قیام هایی چون توابین و مختار در کوفه و قیام هایی در نقاط مختلف جهان اسلام علیه بنی امیه و سپس علیه هرگونه ظلم و تعدی و فساد و تبعیض رخ داد. اکنون پس از چهارده قرن، هنوز خون حسین و یارانش می جوشد و ملتها و انسان های آزادی خواه و تحت ستم با پیروی از درس های قیام عاشورا، علیه ستم و استبداد مبارزه می کنند.

وی دفاع مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم منحوس صهیونیست را نیز الهام گرفته از نهضت عاشورا عنوان کرد و افزود: ملت مظلوم فلسطین همچون امام حسین (ع) با وجود امکانات اندک ، به دفاع از سرزمین و موجودیتشان پرداختند. اما به تدریج، برخی رهبران آنها ، به مذاکره و مماشات با صهیونیست های جنایتکار پرداختند و امتیازات فراوانی به آنها دادند. این همان روشی بود که امام حسین (ع) آن را با قاطعیت نفی فرموده است، آنجا که در مورد پیشنهاد تسلیم شدن می فرماید: «آگاه باشید که فرومایه (یزید)، فرزند فرومایه (معاویه)، مرا در بین دو راهی شمشیر و ذلّت قرار داده است و هیهات که ما زیر بار ذلّت برویم.» مردم فلسطین نیز ذلت در مقابل رژیم صهیونیستی را نپذیرفتند و انتفاضۀ خود را آغاز کردند که هنوز ادامه دارد. این قیام بزرگ چند ویژگی دارد که مطابق با آرمانهای نهضت عاشورا است. اولین ویژگی آن، همان سازش ناپذیری با دشمن ظالم و غاصب صهیونیستی است. حق طلبی، ظلم ستیزی و عدالت خواهی، از دیگر خصوصیات قیام کربلاست که در مقاومت فلسطینیان در مقابل رژیم صهیونیستی، نمودی آشکار دارد.

دکتر داوود صائمی همچنین با برشمردن انقلاب های آزادی خواه در جهان ، با اشاره به الگو پذیری انقلاب های غیر اسلامی از نهضت حضرت اباعبدالله علیه السلام، اظهار کرد: گاندی رهبر آزادی خواه هند، فیدل کاسترو و چگوارا رهبران آزادی خواه کوبا و گاها افرادی با اندیشه های فکری خارج از اسلام در سخنانی، خود را شیفته امام حسین و جنبش خود را الگو گرفته از قیام امام حسین معرفی کرده اند و یا در صحبت های آزادی خواهانه خود از جملات و فرموده های امام استفاده کرده اند. آزادی خواهی منطق و معقول، هیچ ربطی به دین و مذهب ندارد و امری قابل احترام برای بشریت است چنانکه بزرگان آزادی خواه در جهان این مهم را از عدم ظلم و ذلت پذیری امام حسین (ع) درس گرفته اند. مولفه های الگویی امام حسین برای جهانیان بحثی فرادینی و البته بحثی فطری است لذا تمام بزرگان نهضت های آزادی خواه توانسته اند با رجوع به این مولفه ها، درسهای لازم را گرفته و به پیروزی برسند. پیام امام (ع) یک پیام موافق فطرت انسان سالم و عاقل است و اگر کسی به دنبال زندگی سعادتمند باشد، قطعا باید از الگوی قیام حضرت استفاده بهینه کند. یکی از بهترین این رهبران حضرت امام خمینی (ره) است که به حق از این الگوی کامل برای نجات مردم از چنگال استبداد پهلوی درس گرفته و عامل شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران و به دنیال آن در جهان شدند که اثرات آن انقلاب الان در جهان قابل مشاهده است که قطعا در زمینه سازی انقلاب مهدوی موثر خواهد بود.

وی در خصوص نگاه ادیان از جمله مسیحیت و یهودیت به امام حسین علیه السلام و قیام آن حضرت، گفت: در دستورات یهود و مسیحیت آمده که هر فردی در راه ایمان و اعتقاد خود حاضر شده از جان خود بگذرد، ارزشمند است لذا حرکت امام از نظر ادیان دیگر بسیار قابل تقدیر است. گلواژه های قیام حسینی مطابق آموزه های اصیل ادیان آسمانی می باشد و هم یهودیان و هم مسیحیان اگر واقعا پیرو پیامبران خود هستند حتما از شخصیتی مثل حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام باید الگو گرفته و ایشان را تقدیس کنند چراکه دعوت حسینی، دعوت به آموزه های اصیل ادیان آسمانی می باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه همواره برخی شبهات از سوی دشمنان اسلام و اهل بیت بر نهضت امام حسین علیه السلام وارد می گردد، هدف از این شبه پراکنی ها را کمرنگ کردن تاثیرات این نهضت الهی عنوان کرد و افزود: این نکات ناشی از عجز دشمن است و میخواهد با ایجاد شبهه، اثرات قیام امام را کمرنگ کند لذا شبهات متنوع پدید می آورد تا ذهن عموم بشریت از اصل قضیه منحرف گردد. هر چند تمام شبهات پاسخ داده شده است. اگر دشمن بتواند با ایجاد این شبهات که غالبا سعی دارد قیام حضرت را عربی یا منطقه ای جلوه دهد، موفق شود در ادامه بتواند اثرات این قیام را در جهان کم نماید ولی خوشبختانه مولفه های این قیام چنان با فطرت آزادی خواهان عجین گشته که هرگز این نور خاموش شدنی نخواهد بود و هر ساله مراسمی مثل اربعین پرشورتر از قبل برگزار میشود و این شبهات راه به جایی نمیبرد.

همکار علمی دانشکده علوم قرآنی شاهرود در پاسخ به این شبهه که « اگر امام حسین از شهادت خویش آگاهی و علم داشت، پس چرا تن به شهادت داد چرا که امام زنده بیشتر می تواند به کمک جامعه و بشریت بیاید.»، گفت: بر اساس احادیث و روایات علم امام موهبتی الهی و نه اکتسابی است؛ بدین صورت که هرگاه هر چه را بخواهد بداند، می‎داند. عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احداً الّا من ارتضی من رسولٍ یعنی  غیب را مستقلاً و از پیش خود ـ با لذات ـ کسی جز خدا نمی‎داند، ولی ممکن است پیامبر با رضایت پروردگار متعال، بداند و نیز ممکن است دیگر انسان‎ها به تعلیم پیامبران از آن آگاهی یابند. علم موهبتی یاد شده که تخلف ناپذیر می‎باشد.پس امام علم داشت ولی مجبور به انجام نبود و با انتخاب خود و ضرورت حفظ اصل دین، جان خود را فدای دین نمود.
Share/Save/Bookmark