امتیاز مثبت
۰
 
در دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز صورت گرفت
برپایی مناظره علمی «جامعیت قرآن كریم»
به گزارش پایگاه قرآنی - دانشگاهی ایحاء از شیراز، دومین مناظره علمی «جامعیت قرآن كریم» با حضور اساتید تفسیر قرآن كریم دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز نظیر محمدكاظم یزدانی، محمد هادی طلعتی و روح الله دهقان باغی در محل این دانشكده برگزار شد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 6955
 
 
در این نشست تلاش شد تا به سؤالاتی نظیر نگاه قرآن به جامعیت چیست؛ اگر قرآن پاسخگوی همه نیازهای بشری است، چرا با اقبال عمومی بشریت مواجه نیست؛ آیا لازمه جامعیت قرآن، استخراج تمام علوم بشری از قرآن كریم است؛ پاسخ داده شود.

محمدكاظم یزدانی، مدرس دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز در حاشیه این مراسم گفت: این نشست پیرامون جامعیت قرآن كریم برگزار شد كه در آن دیدگاه‌های مربوط به آیات وحی تبیین و بررسی شد.

وی با بیان اینكه دو دیدگاه در رابطه با بررسی و تحلیل آیات قرآن كریم وجود دارد، افزود: محور نخست این نشست ادله جامعیت قرآن بود و راه‌های بررسی و پاسخ‌گویی به شبهه‌های این موضوع كه ما سه نفر در این رابطه سخنرانی كردیم.

یزدانی ادامه داد:‌ هر كدام از اساتید این نشست دیدگاه‌های خود را در دو محور پیرامون اثبات جامعیت درون دینی یعنی با توجه به خود متن قرآن و دیدگاه‌های برون دینی یعنی با ادله عقلی و مباحث استدلالی بیان كردند و در این روند هم تعدادی از دانشجویان سئوالاتی را مطرح كردند و به آن سئوالات هم جواب داده شد.

این مدرس قرآن كریم تأكید كرد كه اگر ما می‌خواهیم جامعیت قرآن را بررسی كنیم اول باید ببینیم خود قرآن كریم اصلاً ادعای جامعیت دارد یا اینكه ما می‌گوییم و در آیات قرآن كریم مشاهده می‌كنیم كه می‌فرماید من جامع هستم.

وی اضافه كرد: ما نیز برای اینكه این مطلب را بررسی كنیم باید به آیاتی بپردازیم كه این آیات در بیان جامعیت قرآن، پاسخگویی به نیازهای انسان باشد و سعی كردیم بگوییم این جامعیتی كه برای قرآن قائلیم بستگی دارد كه انتظار ما از دین چه باشد لذا اول بررسی كردیم كه قرآن می‌گوید برای چه آمده و هدف و كارایی نزول وحی چیست و اگر مشخص كردیم كه وحی چه كارایی و نقشی در زندگی بشر دارد در مرحله بعد باید ببینیم در این زمینه همه آن نیازهایی كه بر عهده وحی است، آیا قرآن به تنهایی پاسخ می‌دهد یا خیر.
Share/Save/Bookmark