امتیاز مثبت
۰
 
افتتاحیه طرح حفظ تخصصی قرآن دانشجويان برادر دانشكده هاي علوم قرآني سراسر كشور در اصفهان برگزار شد
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب: 364
 
افتتاحیه طرح حفظ تخصصی قرآن دانشجويان برادر دانشكده هاي علوم قرآني سراسر كشور در اصفهان برگزار شد
 
افتتاحیه دومين دوره ي حفظ تخصصي قرآن كريم ويژه ي حافظان حداقل يك جزء قرآن كريم و مبتدیان در بخش برادران، امروز شنبه ۲۴تیرماه در دانشكده علوم قرآني اصفهان ويژه برادران برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار ایحا از اصفهان، اين دوره با حضور 80 حافظ حداقل يك جزء قرآن و مبتدیان آغاز شده و دانشجويان شركت كننده در طي ۳۵ روز به حفظ حداقل۴-۱جزء قرآن خواهند پرداخت.
این مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط جناب آقای شعاعی- مدیریت محترم کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم- آغاز شد.
در ابتدای این مراسم، دکتر داوری رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان، ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان، بیان داشت: منزلت حفظ و حافظ قرآن در نزد همگان آشکار است و خداوند در قرآن بالاترین مرتبه حفظ را به خود نسبت داده است و اراده الهی بر این است که قرآن بدون تحریف بدست ما برسد و در فضل القرآن کافی، نیز بیش از ده باب در آداب و ثواب قرآن خواندن و حفظ آن بیان شده است. 
وی ابراز امیدواری کرد که این دوره ها مقدمه ای باشد برای تدبر و فهم قرآن و برای عمل به قرآن و دستیابی به هدف غائی که رسیدن به مکارم اخلاقی و مفاهیم بالایی که در قرآن است.

در ادامه، حسین معتمدی، نفر اول مسابقات بین المللی قرآن کریم در حفظ
حافظ قرآن پاسدار قرآن در درون خود و در جامعه است.
قرآن در سال 91 به تلاوت قرآن پرداخت. وی از جدیت و تلاش، حضور در مسابقات، احترام به استاد، امیدواری و تکرار زیاد، به عنوان عوامل موفقیت خود در حفظ قرآن نام برد و روش خود را در حفظ قرآن، روش مباحثه ای معرفی کرد.

در این مراسم همچنین، حجت الاسلام و المسلمین  الهی زاده در خصوص جایگاه حفظ قرآن به آیات ۴۴سوره مائده، ۴۹ سوره عنکبوت، ۱۰ سوره عنکبوت ، آیات ۸-۶ سوره اعلی و ۸۹ سوره مائده و احادیث مختلف اشاره کرد و گفت: گاهی حفظ در ذهن و دل و گاهی در عین است و لذا سزاوارتر است که حفظ هم در عین و هم در علم باشد و حافظ قرآن پاسدار قرآن در درون خود و در جامعه است. افراد نسبت به حفظ در ۴ مرتبه قرار می گیرند: سخت حفظ می کنند و زود فراموش می کنند، زود حفظ می کنند و زود فراموش می کنند، سخت حفظ می کنند و دیر فراموش می کنند و زود حفظ می کنند و دیر فراموش می کنند. لذا دسته چهارم بهترین نوع است و به درون انسان نیز بر می گردد و در حفظ انتخاب زمان و مکان مناسب بسیار اهمیت دارد.

وی همچنین رابطه حافظ با محفوظاتش را به رابطه مادر با فرزندش تشبیه کرد و راههای حفظ کردن را دیداری و اشاره ای، نوشتاری، شنیداری و تکراری برشمرد و حفظ متدبرانه (حفظ همراه با تدبر یعنی همراه با ترجمه منسجم و هدفمند) را بر حفظ الفاظ با معنا و حفظ الفاظ با تفاسیر ، برتر دانست.
گفتنی است در پایان این مراسم نیز شعاعی تجربیات خود در مسابقات قرآنی مختلف را در اختیار دانشجویان شرکت کننده در این دوره قرار داد.


Share/Save/Bookmark