امتیاز مثبت
۵
 
محمد(ص)؛ رسول مهربانی
دكتر ملاشاهي زارع، ريیس دانشكده علوم قرآني زاهدان، در مصاحبه ای سيره رسول مهرباني، حضرت محمد(ص) را تشریح کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 11302
 
 
به گزارش ایحا، پس از انتشار مطالب ناصحيح و گستاخانه برخي از كانال ها و رسانه هاي معاند پيرامون رسول رحمت محمد مصطفي(ص)، دكتر ملاشاهي زارع، ريیس دانشكده علوم قرآني زاهدان، در مصاحبه ای سيره رسول مهرباني، حضرت محمد(ص) را تشریح کرد.
متن گفت و گو در ادامه تقدیم علاقه مندان می شود:
ایحا ـ امروزه رسانه های غربی و مخصوصاً نظام صهیونیستی، بر علیه اسلام و پیامبراکرم(ص) هجمۀ تبلیغاتی وسیعی به راه انداخته اند و مخصوصاً دین اسلام را متهم به جنگ طلبی و خشونت می کنند. نظرتان در این باره چیست؟
باید عرض کنم، کسانی که با آیین اسلام آشنایی دارند و تا حدودی از احکام و مقررات آن آگاه هستند، می دانند که صلح و صفا و زندگی مسالمت آمیز برای همۀ انسانها در جامعه، از اهداف اصلی و قانونی نظامِ اجتماعی اسلام است.
قرآن انسانها را به رعایت صلح و آرامش دعوت می کند و از هر کاری که موجب از بین رفتن آرامش و سلامت جامعه شود بر حذر می دارد و آن را کاری شیطانی می داند. می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد، همگي به صلح درآييد و از گام هاي شيطان پيروي مكنيد كه او دشمن آشكار شماست(البقره ،۲۰۸)».
همچنین باید گفت، در اسلام اصل بر رحمت و رأفت است و اصول و برنامه‌هاي تكامل بخش اسلام، بر پايۀ مهرورزی و محبّت، استوار است. امام علی(ع) در خطبه 198 نهج‌البلاغه مي‌فرمايد: «اِنَّ هَذَا الِاسلامَ دِينُ اللَّهِ الّذِي اصطَفَاهُ لِنَفسِهِ، وَاصطَنَعَهُ عَلي عَيِنهِ وَ أصفَاهُ خِيَرَةَ خَلقِهِ، وَأقَامَ دَعَائِمَهُ عَلي مَحَبَّتِهِ؛ اسلام، دين خداوند است كه آن را براي خود برگزيد و به ديدۀ عنايت خويش، آن را بپروريد و بهترين آفريدگان خود را ويژۀ آن ساخت و ستون‌هايِ آن را بر دوستي و محبت، استوار داشت». لذا اسلام دین کامل الهی است که اگر موانع درک و شناختش رفع گردد و حقیقتش روشن شود، بشر عزّت و سعادت گم شده اش را در آن خواهد یافت و مشتاقانه به آن روی خواهد آورد. برخلاف آنچه دشمنان به اسلام نسبت می دهند، نفی خشونت و صلح و امنیّت و همزیستی مسالمت آمیز از مهمترین ترین تعالیم اسلام است.
ایحا ـ یکی از مواردی که رسانه‌های معاند در اتهاماتشان دستاویز قرار می دهند، مسألۀ جهاد در اسلام است و با اشاره به جنگ های صدر اسلام، عمده تبلیغشان این است که اسلام دین جنگ و شمشیر است. نظر شما در این مورد چیست؟
طبق بررسی آیات قرآن و سیرۀ رسول اکر(ص)، در اسلام جهاد به معنی مبارزۀ مسلحانه، صرفاً دفاع در مقابل ظلم و تجاوز است. منظور از جهاد در اکثر آیات و روایات، تلاش، کوشش و جهاد فكرى و فرهنگى است، نه جهاد مسلحانه. با این وصف، جهاد مقابل و مخالف صلح نیست، بلکه گاهی همسوی آن است و می تواند در جهت ایجاد و حفظ صلح باشد. امّا جهاد به معنی مبارزه مسلحانه در راه خدا هم، به معنی دفاع از کیان و ناموس مردم و دفع تجاوز و یا در هم شکستن فتنۀ متجاوزین است. چنانکه امر قرآن نیز چنین است: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ ۚ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛ و با آنان (که جنگ و فتنه راه انداختند) کارزار کنید تا آنکه هیچ فتنه ای باقی نماند و دین، سراسرش برای خدا باشد. پس اگر (از فتنه و تجاوز) دست بردارند، خداوند به آنچه می کنند بیناست».
ایحا ـ با این اوصافی که فرمودید، جهاد ابتدایی در اسلام چه جایگاهی دارد؟
در اسلام جهاد صرفاً دفاعی است و چیزی به عنوان جهاد ابتدایی، به معنی هجوم و شروع جنگ، وجود ندارد. منشأ اعتقاد به جهاد ابتدایی، از قرن دوّم هجری، بر مبنای روایات جعلی و مطابق خواست حاکمان برای شرعی جلوه دادن جنگ ها و عملکردشان، می باشد. این موضوع با گذشت زمان مشهور شده و رنگ واقعیّت پیدا کرده است و علمایی هم تحت تاثیر این مشهوریّت، به جای ردّ جهاد ابتدایی، به توجیه آن پرداختند و برای آن ماهیّت دفاعی قائل شدند. در حالی که این موضوع کاملاً مخالف آیات قرآن و سیرۀ رسول اکرم(ص) می باشد.
ایحا ـ آیا در جنگ های پیامبراکرم(ص) جهاد ابتدایی وجود نداشته است؟
در اسلام جهاد ابتدايى، به معنی آغازگری به جنگ، وجود ندارد و پیامبراکرم(ص) هیچگاه آغازگر جنگی نبوده است و جنگ هاى زمان ایشان، جنبه دفاعى داشته‌‌ است. آياتى از قرآن مجيد نيز بر آن دلالت‏ دارد. از جمله آیه 13 سوره توبه که می فرماید: «أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ آيا شما با جمعيّتى كه به عهد و پيمان خويش وفا نمى‏ كنند و عهدشكنى مى‏ نمايند و تمام سعى و تلاش خويش را براى نابودى پيامبر(ص) و تبعيد او به كار مى‏ گيرند و آغازگر جنگ عليه شما هستند، پيكار نمى‏ كنيد در صورتی که آنها اول بار به دشمنی و قتال شما برخاستند، آیا از آنها ترس و اندیشه دارید؟ و حال آنکه سزاوارتر آن است که از خدا بترسید اگر اهل ایمانید».
جمله‏ «هُمْ بَدَءُوكُمْ اوَّلَ مَرَّةٍ» شاهد خوبى است بر اين كه جنگ هاى صدر اسلام جنبه دفاعى داشته و پیامبراکرم(ص) هیچگاه جنگی را شروع نکرده است.
در میان علمای متأخر اهل سنت هم برخی بر این عقیده اند که در اسلام جهاد به معنی شروع جنگ و هجوم ابتدایی وجود ندارد از جمله؛ صاحب تفسیر المنار معتقد است، جنگ های پیامبر(ص) تماماً تدافعی بوده و در دفاع از حق و حمایت از دعوت به حق انجام می شده است، البته با حجت و برهان، نه با شمشیر و نیزه و زمانی که ظالمین در مقابل حق قرار می گرفتند و اقدام به جنایت می کردند مقابله با آنها لازم و جایز بوده است.
ایحا ـ با توجه به تبلیغاتِ سوءِ نظامِ سلطه طلبِ صهیونیستی، علیه اسلام و اهانت به رسول اکرم(ص) شما شخصیّت رحمانی حضرت محمد(ص) چگونه توصیف می نمایید؟
اخلاق الهی پیامبراکرم(ص) از قبیل عفو و گذشت و برخورد کریمانه، که نماد عطوفت، مهربانی و صلح دوستی اوست، چه در جنگ با مشرکان و دشمنان و چه در مواضع غیر جنگ، نمونه هایی از ارزشمندترین اصول انسانی و گواهی بر حقانیت این آیین الهی است. خداوند می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ؛ ای محمد تو رحمتى هستى كه به سوى همه بشریّت فرستاده شده‏ اى(الانبیاء،107)».
همچنین قرآن شخصیّت مهربان آن حضرت را چنین توصیف می‌فرماید: وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمْ؛ به راستی تو دارای اخلاقی عظیم و برجسته ای هستی(القلم، 4)». لذا اساس اسلام رحمت و محبت و پیامبر آن نیز پیامبر صلح و مهربانی است. خود رسول اکرم(ص) حقیقت رسالت و آیین خویش را چنین بیان می فرماید: «بعثت إليكم بالحنيفيّة السّمحة السّهلة البيضاء؛ من به سوى شما با آيينى مبعوث شدم كه هم خالص و هم سهل و آسان و روشن است».
ایحا ـ با توجه به شخصیت رحمانی پیامبر اکرم(ص) جنگ و خونریزی در نظر حضرت چگونه بوده و چه تفاوتی با جنگ های دیگران داشته است؟
در ارتباط با جنگ‌های رسول اکرم(ص) نیز، طبق گواهی تاریخ و سیرۀ حضرت، تمام تلاش و اهتمام ایشان بر این بود که جنگی صورت نگیرد و اگر به ناچار جنگی اتفاق می افتاد نهایت سعی حضرت(ص) این بود که جنگ تبدیل به صلح شود یا حدّاقل تلفات کمتری داشته باشد. لذا آمار کشته‌شدگان در تمام جنگ های پیامبر اکرم(ص) از طرفین چیزی باورنکردنی و شگفت انگیز است.
متأسفانه گروهی مغرض، پیشرفت سریع اسلام در جزیرةالعرب و سپس در سراسر جهان آن روز را مرهون جنگ و خونریزی می دانـند و این موضوع را مستشرقین اردوگاه های استعماری غربی به رخ ما می کشند در صورتی که تاریخ به ما نشان می دهد که مثلاً در مجموع جنگ های پیامبر اسلام که شاید در حدود 80 جنگ بود، مجموع تلفات انسانی از طرفین(مسلمانان، مشرکین و کفار) فقط در حدود 1400 نفر بوده است. لذا می بینیم تعداد کشته شدگان در تمامی جنگ های رسول اکرم(ص) بسیار اندک بوده و زمانی که فردی خود را تسلیم می کرد سریع از او می گذشتند و اجازه کشتن وي را نمی دادند.
دیگر اینکه در این جنگ ها در بین کشته شدگان هرگز زن و کودک نبود. استاد سید ابوالحسن ندوی در کتاب «ماذا خسر العالم بانحطاط المسلمین» به نقل از تحقیقات دانشمند متتبعی که از روی متون تواریخ اسلامی آمار صحیح و دقیقی از کشته شدگان دوره پیامبر اسلام را تهیه کرده می گوید: مجموع تلفات نفوس انسانی در جنگ های عصر رسول اکرم(ص) از طرفین 1018 نفر بوده است.
 پروفسور «دکتر محمد حمیدالله» استاد دانشگاه پاریس هم در کتاب خود می گوید: محمد (صلی الله عليه و آله) بر بیشتر از یک میلیون میل مربع حکومت می کرد، این مساحت خاک معادل تمام خاک اروپا(منهای روسیه) بود و به طور قطع در آن روزها این محوطه مسکن میلیون ها جمعیت بود.
در ضمن برای تسخیر این منطقه وسیع، یک صد و پنجاه نفر از افراد مخالف در میدان های جنگ از بین رفته بودند. تلفات مسلمین روی هم رفته برای مدت ده سال، در هر ماه یک نفر شهید بود این اندازه احترام به خون بشر در داستان های بشری، امری است بی نظیر.
در حالیکه اروپاییان و کسانی که به اسلام اتهام خشونت طلبی می زنند، در هر جنگی هزاران و یا صدها هزار نفر انسان اعم از زن و کودک را به هلاکت رسانده اند. به عنوان مثال؛ در جنگ جهانی اول علاوه بر تلفات مالی و انسانی بی شمار، بیش از 10 میلیون سرباز در این جنگ جان باختند و حدود 21 میلیون نفر نیز زخمی شدند همچنین در طول جنگ جهانی دوم جدای از خسارات بی شمار بیش از ۷۰ میلیون نفر کشته شدند. سیاستهای سلطه گرایانه آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به نام حمایت از دموکراسی و حقوق بشر ، جان بیش از 20 میلیون نفر را گرفته است علاوه براینکه در تسلط بر قارۀ آمریکا میلیونها سرخ پوست را قتل عام نمودند. نهایتاً در حداقل ۱۵۰ سال اخیر بیش از ۲۰۰ میلیون کشته‌ در جنگ، رهاورد نظام مدرنیته غرب است که اسلام را متهم به جنگ طلبی و خشونت می کنند. حالا قیاس و قضاوت کنید جنگ و خشونت از جانب کیست؟
Share/Save/Bookmark