امتیاز مثبت
۰
 
جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی در دانشكده علوم قرآني زابل
جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی «بررسی تطبیقی دلایل عدم تحریف قرآن از نظر آیت الله طباطبایی و علامه خویی» در مقطع کارشناسی، در دانشکده علوم قرآنی زابل برگزار شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 8892
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی_دانشگاهی ایحاء از زابل، جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی «بررسی تطبیقی دلایل عدم تحریف قرآن از نظر آیت الله طباطبایی و علامه خویی» با نگارش محسن شاهی پودینه دانشجوی رشته تربیت معلم قرآن مجید در مقطع کارشناسی، با راهنمایی دکتر مریم طاهری‌زاده و داوری استاد محمد عباس‌زاده باغی در دانشکده علوم قرآنی زابل برگزار و این پایان نامه با نمره 19/5 در دانشکده زابل پذیرفته شد.
در چکیده این پایان نامه آمده است:
مسئله تحریف‌ناپذیری قرآن کریم اهمیت بسیار زیادی دارد که اگر به اثبات نرسد، در این صورت اعتبار قرآن به چالش کشیده خواهد شد و هر گونه استناد به آیات، خود قرآن و تفاسیر آن با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد؛ از این رو حفاظت و صیانت از کرامت قرآن، ضروری‌ترین وظیفه هر مسلمان است. آیت الله طباطبایی و علامه خویی در این زمینه تلاش بسیار کرده‌اند و ما در این تحقیق تلاش می‌کنیم تا با بحث پیرامون تحریف و آشنایی با اصطلاحات و انواع آن، بدان شناخت پیدا کرده و پس از بررسی دلایل عدم تحریف از نظر این بزرگواران، آن دو را با یکدیگر مقایسه کنیم و به تفاوت و شباهت‌های آنان دست یابیم.
آیت الله طباطبایی دلایلی را برای عدم تحریف قرآن نام برده‌اند که عبارت‌اند از: دلایل قرآنی: «اوصاف قرآن، آیات خاص قرآن، تواتر قرآن» و دلایل روایی: «روایات ارجاع‌دهنده به قرآن در فتنه‌ها و حدیث ثقلین، روایات عرضه اخبار و احادیث بر قرآن، تمسک اهل بیت علیهم السلام به آیات گوناگون» و اعتبار عقلی.
علامه خویی نیز تحریف از نظر قرآن (آیات قرآن)، تحریف از نظر اهل سنت و احادیث روایات ثقلین، قرائت سوره‌های نماز و عدم تحریف به وسیله خلفا (عدم تحریف در دوران شیخین، دوران عثمان و دوره بعد از خلفا) را در اثبات عدم تحریف ذکر کرده‌اند.
این تحقیق به روش توصیفی_تحلیلی گردآوری شده است. آیت الله طباطبایی و علامه خویی در عین حال که هر دو معتقد به عدم تحریف قرآن‌اند، در اکثر موارد نیز نظرات و دلایل مشابهی را ارائه داده‌اند که تنها در برخی موارد تفاوت دارند، تفاوت ایشان تنها در این است که آیت الله طباطبایی علاوه بر دلایل قرآنی و روایی، دلیل عقلی را نیز آورده‌اند که علامه خویی به آن هیچ اشاره‌ای نکرده است.
Share/Save/Bookmark