امتیاز مثبت
۱
 
استاد مدعو دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه تبیین کرد:
بررسی جایگاه ارزشی اخلاق محبت قرآنی در ادبیات کودکان
به گزارش پايگاه قرآني – دانشگاهي ايحاء از كرمانشاه ، دکتر طیبه امیریان از اساتيد مدعو دانشكده علوم قرآني كرمانشاه درخصوص جایگاه ارزشی اخلاق محبت قرآنی در ادبیات کودکان با خبرنگار ايحاء به گفت و گو پرداخت.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 7073
 
 
وی اظهار کرد: یکی از حوزه های مهم ادبیات سرزمین ها، ادبيات كودكان می باشد که شامل انواعی مانند قصه، شعر، نمايش، افسانه و داستان است. بی تردید این گونه از ادبیات به شکل منحصر بفرد، تلاشي هنرمندانه درقالب كلام، براي هدايت كودك به سوي رشد، با زبان و شيوه اي مناسب و درخُور فهم او است.

دکتر امیریان افزود: در میان گونه های مختلف ادبیات کودکانه، قصه ها به زیباترین شکل می توانند در انتقال بسیاری از مفاهیم از جمله مفاهیم اخلاقی – قرآنی و ارزش های تربیتی پیام مورد نظر، مورد توجه واقع شوند. شکی نیست که اسلام، آئین دوستی، صلح و سلام است که در یگانه کتاب عزیزش، به شماری از آیات به این مفهوم در شکل های مختلف پرداخته است.

وی 
اخلاق محبتی و دوستی را مهمترین موضوع اخلاقی در شکل گیری شخصیت کودکان دانست که در بزرگسالی به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای تکامل زندگی جمعی به شمار می آید.

استاد دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه بیان کرد: محبت و دوستی که با واژگان و مفاهیم اخلاقی دیگری از قبیل (ولایة)، (رغبة)، (مودة) و... در قرآن کریم هم ردیف گشته است، مقوله ای فطری است که دارای درجات و اقسام مختلفی در سطوح گوناگون روابط انسانی و نیز رابطه انسان با خداوند است که می توان برایش تعبیر(حب الهی) را متذکر شد. آیه «انَِماالمُؤمنون اخوۀ فاصلحوا بین أخویکم» مؤمنان برادر یکدیگرند،پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید»، سرشار از رایحه دوستی و محبت میان انسان ها است که در آن از تعبیر برادر برای شکل دهی به روابط انسانی استفاده شده است.

وی افزود: در همین رابطه به خوبی می توان یک پیوند محکم میان داستان و پرورش مفاهیم عالی اخلاقی به وجود آورد. بدین معنا که با خَلق آثار داستانی کودکانه سرشار از ارزش های اخلاق محبتی از همان اوان کودکی می توان به نهادینه کردن اخلاق ارزشی محبت در بزرگسالی اطمینان داشت. لذا؛ آنچه که برجسته می نماید نگارش داستان های کودکانه با بُن مایه های اخلاق قرآنی است. زیرا؛ قصه ها نیروی تفکری کودک را بر می انگیزند و با ایجاد درگیری های ذهنی، پیامدهایی از امید و تلاش برای خلق و یا مشابهت سازی های آن مفاهیم زیبای اخلاقی در کودکان به وجود می آورد.

دکتر طیبه امیریان خاطرنشان کرد: امید آن می رود که نویسندگان ایران زمین بتوانند با الهام از داستان و خلق مفاهیم اخلاقی- قرآنی، از همان اوایل کودکی، بذر اخلاق را در نهاد و سرشت کودکان بیفشانند تا در بزرگسالی شاهد اخلاق دینی و قرآنی آنان باشیم.
Share/Save/Bookmark