امتیاز مثبت
۰
 
استاد دانشکده علوم قرآنی شهید اشرفی کرمانشاه تبین کرد؛
ویژگی های یاران امام زمان(عج) و مأموریت آنان در حکومت آن حضرت
استاد دانشکده علوم قرآنی شهید اشرفی کرمانشاه در گفت و گویی به تبیین «ویژگی های یاران امام زمان(عج) و مأموریت آنان در حکومت آن حضرت» پرداخت و گفت: یاران حضرت، امام خود را به شایستگی می شناسند و این شناخت شناسنامه ای نیست، بلکه معرفت به حق ولایت است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 9017
 
 
به گزارش پايگاه قرآني – دانشگاهي ايحاء از كرمانشاه ، سرکار خانم زهراء عبادی از اساتيد مدعو دانشكده علوم قرآني كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايحاء به موضوع «ویژگی های یاران امام زمان(عج) و مأموریت آنان در حکومت آن حضرت» اشاره کرد كه در اين بخش به گزيده اي از سخنان وی خواهيم پرداخت:
ایحاء ـ لطفاً ویژگی یاران امام زمان(عج) را برای ما توضیح بفرمائید؟
طبق روایات، مشخصات ظاهری یاران خاص امام زمان(عج )؛ اسم، نسب، شغل، زبان و القاب آنان در صحیفه ای ثبت شده و نزد حضرت موجود است به عنوان نمونه امام جواد(ع) به نقل از پدران بزرگوارش می فرماید: همراه قائم(ع) صحیفه مهر شده ای هست که اسامی یارانش همراه با ویژگی ها، شهر، زینت و کنیه هایشان در آن نوشته شده است. و یا روایاتی که بیان می کنند: ‌اصحاب حضرت مهدی(عج) همگی جوان‌اند، مگر تعداد اندکی، مانند سرمه در چشم یا نمک در غذا، آنان به شیران روز و نیایشگرانِ شب‌زنده‌دار که دل‌هایشان مانند پاره‌های آهن محکم و استوار است، توصیف شده‌اند؛ مردانی که جز شهادت، آرزوی دیگر ندارند و در برابر رهبر و مولای خویش سخت مطیع و فرمان‌بردارند. اُبهت و رعب‌افکنی این جنگجویانِ مصمم و فولادین، دشمنان را زمین‌گیر می‌کند. آنها در راه انجام مأموریت، بسیار قاطع و نترس‌اند و از هیچ خطری هراس به دل راه نمی‌دهند.
اما توجه به روایاتی که درباره خصوصیات یاران(خاص) و مرکز اصلی فرماندهی حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) بیان شده، می توان ویژگی ها را در سه محور بیان کرد.
ابتدا ویژگی های ظاهری یاران حضرت: در پاره ای از روایات، ویژگی های ظاهری یاران خاص حضرت مهدی(عج) همچون؛ مشخصات ظاهری از قبیل اسامی آنان و شهر محل سکونت، محدوده سنی که محدوده سنی آنان را جوان بیان نموده و... وارد شده که در ابتدای سخنان به برخی از آنها اشاره کردیم.
به عنوان نمونه، امام باقر(ع) می فرماید: یاران قائم همه جوان اند و پیرمرد در میان آنان نیست مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غذا، و کمترین چیز در غذا نان است، «اصحاب القائم شباب لا کهول فهیم، الاّ مثل الکحل فی العین و الملح فی الزّاد، و اقلّ الزّاد الملح» بعضی دیگر از روایات به رنگ، قد و اندازه، زیبایی و لباس پرداخته می فرماید: «... والزّیّ واحد، و القدّ واحد، و اللّباس واحد...» بعضی به جنسیت و تعدادی از یاران خاص پرداخته و ذکر می کند پنجاه نفر زن همراه آنان است. و یا بعضی روایات که به قدرت بدنی آنان پــــرداخته، می فرماید: چون امر ظهور حضرت واقع شد، به هر انسان[از یاوران ایشان] نیروی چهل مرد داده می شود «انّه لو قد کان ذلک اعطی الرجل قوّة اربعین رجلا...»
و یا برخی روایات متعدد به تبیین ویژگی های معنوی و نفسانی یاران خاص امام زمان(ع) مانند علم، ایمان، خوف و خشیت الهی، طهارت و تقوا، زهد، بصیرت، عبادت و بندگی، توجه به خدا، دعا و ذکر، نیایش و استغفار، شب زنده داری، شرح صدر، صبر و شکیبایی و غیره اشـــاره می کنند.
در وصف اصحاب حضرت مهدی(عج) آمده است: عنصری که بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد و می تواند مثل کلیدی قفلهای بسته را در همه موارد و مسائل باز کند، آن است که حضرت، مؤمن ترین افراد را برای حکومت جهانی اش برگزیده است چنان که امام باقر(ع) می فرماید: بدانید که آنها مؤمنان حقیقی اند «الا هم المومنون حقّا...»
در بعضی دیگر از روایات، بر قوت جسمانی یاران خاص اشاره شده مانند روایتی که می گوید: به هر کدام، توانایی چهل نفر داده شده و دلی مستحکم تر از پاره های آهن دارند.
امام حسن عسگری(ع) درباره طهارت و پاکی، یاران خاص مهدی(ع) را این گونه بیان می کند: خداوند آنها را با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت پاک و پاکیزه نموده است، دلهایشان از آلودگی نفاق پیراسته، قلبهایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه، روح و روانشان برای پذیرش احکام دین آماده... به آیین حق گرویده و در اهل حق گام سپرده اند «برّ أهم الله فی طهارة الولادة ونفاسة التّرّبه، مقدّسة قلوبهم من دنس النّفاق، مهذّبة افئدتهم من رجس الشّقاق، لیّنة عرائکهم للدّین... یدینون بدین الحقّ و اهله... ».
امام باقر(ع) نیز درباره باور و یقین آنان می فرماید: چون حضرت مهدی(ع) بر فراز نجف برآید به یارانش خطاب می کند: امشب را به عبادت به روز آورید. آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند و به درگاه خدا تضّرع می کنند «حتی اذا صعد النّجف قال لاصحابه: تعبّدوا لیلتکم فیبیتون بین راکع و ساجد یتضرّعون الی الله».
از این گونه روایات استفاده می شود که آنان: «لهم فی اللّیل اصوات کاصوات الثّواکل حزنا من خشیة الله، قوّام بالیل صوّام بالنّهار کانّما دأبهم داب واحد..» هستند.
یاران خاص حضرت دلی دریایی دارند، امواج متلاطم شداید و سختیها دل آنان را نمی لرزاند «قلوبهم کزبر الحدید»(۵۰) آنان بر هر مشکلی که می تازد آن را رام خود می سازند. اگر به کوهها هجوم برند آنها را از پای درمی آورند «لو حملوا علی الجبال لاذلّوها» آنان گروهی هستند که با صبر و شکیب خود بر خدا منّت نمی نهند «قوم لم یمنّوا علی الله بالصّبر...».
این موارد برخی از ویژگیهای نفسانی و معنوی یاران خاص حضرت بود که از روایات می شد استفاده کرد.
دسته بعدی برخی از خصوصیات عملی و رفتاری یاران خاص حضرت است که می توان در چند محور مورد بررسی قرار داد.
اول سادگی و بی پیرایگی یاران مهدی(ع) است. آنان جلال و جبروت و حشمت ظاهری ندارند به همین خاطر در میان زمینیان ناشناخته اند. در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می کنند، ولی در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤمنان ارزشمند هستند.
امام علی(ع) درباره آنان می فرماید: گروهی با کافران به نبرد می پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته اند «یجاهدهم فی الله قوم اذلّة عند المتکبّرین، فی الارض مجهولون، و فی السّماء معروفون» ظاهر آنان نشان نمی دهد که جزو اصحاب خاص مهدی(ع) هستند.
آنان در کارشان جدی هستند و برای تحقق بخشیدن به منویّات امام زمانشان سر از پا نمی شناسند.
تنبلی، بی حالی، سهل انگاری و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن در قاموس آنان مفهومی ندارد، مردانی هستند که شبها نمی خوابند و یا به قدر اندک می خوابند «رجال لا ینامون اللّیل...» یک معنای این عبارت این است که شبها را به شب زنده داری و شبها علاوه بر شب زنده داری به فکر مردم، خدمتگزاری و چگونگی انجام وظیفه کردن برای آنان هستند.
روحیه اشرافیگری ندارند، همانند امامشان ساده زندگی می کنند.
یاران حضرت، امام خود را به شایستگی می شناسند و این شناخت شناسنامه ای نیست، بلکه معرفت به حق ولایت است. از این رو، به امامشان عشق می ورزند و دلهای آنان از محبت مهدی(ع) لبریز است.
در کل می توان گفت که یاران خاص مهدی(ع) در همه عرصه ها الگو و نمونه اند. گاهی به عنوان فرمانده لشکر حضرت مهدی(ع) انجام وظیفه می کنند و گاهی به عنوان سربازی فداکار و شجاع در رکاب امام زمانشان هستند، در برابر او تسلیم محض اند و ولایتمداری را در عقیده و اخلاق و عمل عینیت می بخشند. وقتی که به عنوان کارگزار حکومت جهانی انجام وظیفه می کنند، شیفته خدمت اند نه تشنه قدرت، بی پیرایه اند، زندگی آنان در حد افراد معمولی است، بر محور عدالت حرکت می کنند. آنجا هم که به عنوان شهروند جامعه جهانی هستند مطیع قانون مهدوی و در احترام به آنان پیشتازند.
ایحاء ـ تعداد یاران حضرت مهدی(ع) و نحوه گردآمدنشان در روایات به چه صورت است؟
امام صادق(ع) در روایتی از امیرمؤمنان(ع) نقل می کنند که: مردم [در دینشان] نقصان و کمبود پیدا مى‌کنند تا [زمانى که دیگر] الله گفته نمى‌شود. هنگامى که چنین شد یعسوب دین استقرار یابد. پس خداوند گروهى را از گوشه و کنار دنیا برمى‌انگیزد که همانند قطعه ابرهاى پاییزِ پراکنده مى‌آیند. به خدا سوگند! من آنها را مى‌شناسم و نام‌هایشان را و قبیله و اسم رهبرشان و محل استقرار مرکب‌هایشان را مى‌دانم. آنها گروهى‌اند که خداوند هر طور بخواهد گردآورى مى‌کند و از هر قبیله‌اى یک یا دو مرد، تا نُه مرد را جمع مى‌کند. پس ٣١٣ مرد به تعداد اهل بدر از اطراف دنیا جمع مى‌شوند. این همان سخن خداوند است که فرمود: «أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ؛ هر کجا باشید، خداوند همگى شما را مى‌آورد، خدا بر همه چیز تواناست». حتى اگر مردى پاهایش را به شکمش بسته باشد، هنوز آن را باز نکرده، خداوند او را هم به سرعت به قیام حضرت مى‌رساند.
این روایت به چگونگی جمع شدن یاران امام زمان(عج) برای آغاز قیامی جهانی اشاره نموده است و حضرت مهدی را(یعسوب) یاد می‌کند. «یعسوب» به ملکه زنبور عسل و بزرگ قوم گفته می شود، احتمالا امیرمؤمنان(ع) با «یعسوب» خواندن امام زمان(عج) و بیان نوع «جمع شدن زنبورها و پیروی و دنبال‌روی آن‌ها از ملکه» قصد دارند شیوه اطاعت همراهی دائم شیعیان با امام عصرشان را به شیعیان بیاموزند.
از امام باقر(ع) نیز نقل است که: سیصد و اندی نفر، به تعداد اهل بدر(۳۱۳ نفر) در میان رکن و مقام با قائم(ع) بیعت می کنند که نجبای مصر، ابدال شام و اخیار از اهل عراق در میان آنها است و در جایی دیگر درباره تعداد آنان آمده است که یاران خاص ۳۱۳ نفر به تعداد اصحاب بدر و اصحاب حضرت طالوت ذکر شده اند، هنگامی که حضرت قیام می کند به دور او گرد می آیند. «اذا قام تجتمع الیه اصحابه علی عدّة اهل بدر و اصحاب طالوت، و هم ثلاثمأة و ثلاثة عشر رجلا...» اما با جمع بندی روایات می توان گفت که یاران حضرت در سه دسته قابل جمع اند.
دسته ای از آنان، یاران خاص یا همان فرماندهان لشکر آن حضرت اند که تعدادشان را ۳۱۳ نفر بیان نموده اند در آیه ۸ سوره هود از آنان به عنوان «امت معدوده» یاد می کند. هر گاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر نموده و بدون حضور اینان قیام مهدی(ع) شروع نمی شود. اما دسته دوم از یاران حضرت که پس از جمع آمدن فرماندهان به یاری ایشان می آیند و طبق روایات ۱۰ یا ۱۲ هزار نفرند و وقتی این حلقه کامل شد، حرکت و قیام، آغاز می شود.
حلقه سوم مؤمنانی هستند که پس از شروع قیام به لشکر آن حضرت می پیوندند و لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می شود. در بحار الانوار آمده است، مشخصات فردی آنها(اسم، نسب، شغل، زبان و القاب) در صحیفه ای ثبت شده و نزد حضرت موجود است.
ایحاء ـ مأموریت یاران حضرت مهدی(ع) در حکومت جهانی آن حضرت چیست؟
در بررسی روایات وارد شده در این خصوص به مواردی از جمله جنگ با ستمگران، مبارزه با انحرافات و تحریفها، عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت، برکناری کارگزاران و حاکمان ستمگر و انتصاب فرمانروایان عادل برای کشورها، افشای خطوط انحرافی، جنگ با صاحبان زر و زور و تزویر و... خداوند به دست اینان طاغوت ها و جبّاران را نابود می سازد و آنان را بر شرق و غرب عالم مسلّط می کند، امام باقر(ع) می فرماید: گویی که یاران قائم (ع) را می بینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط شده اند و هیچ چیز نیست مگر آنکه از آنان فرمان می برد.
در روایتی از امام صادق(ع) درباره انحراف و کج فهمی هایِ مردمِ عصر ظهور آمده است که: آزاری که قائم(ع) به هنگام قیام خویش، از جاهلان آخرالزمان می بیند، به مراتب سخت تر است از آن همه آزار که پیامبر(ص) از مردم جاهلیت دید. پیامبر به میان مردم آمد در حالی که آنها سنگ و صخره و چوب و تخته های تراشیده(بتهای چوبی) را می پرستیدند، ولی قائم ما که قیام کند مردمان همه از کتاب خدا برای او دلیل می آورند و آیه های قرآن را تأویل و توجیه می کنند.
امام صادق(ع) می فرماید: آن گروه که قائم هنگام قیام خویش با او کار می کنند، نجیبان، قاضیان، حاکمان شرع، فقیهان و دین شناسانی هستند که (برکت) و مسحهء الهی یافته اند؛ به گونه ای که هیچ حکمی بر آنان اشتباه نمی شود.
و در روایتی دیگر می خوانیم که هنگامی که قائم(ع) قیام کند برای هر کشوری از کشورهای جهان فرمانروایی برمی گزیند و به او می فرماید: دستور لعمل تو در کف دست تو است، هرگاه حادثه ای بر تو روی دهد که حکم آن را نمی فهمی و طرز داوری در آن را نمی دانی، به کف دستت بنگر، هرچه در آن منعکس باشد براساس آن عمل کند: «اذا قام القائم بعث فی اقالیم الارض، فی کلّ اقلیم رجلا ثمّ یقول له: عهدک فی کفّک فاذا ورد علیک مالا تفهمه ولا تعرف القضاء فیه، فانظر الی کفّک واعمل بما فیها»
ـ و حرف آخر
در پایان از خداوند متعال خواستارم که شاهد ظهور حضرتش باشیم و در مدینه فاضله اش خدمت نموده و همه ما را در زمره انصار و اعوان و مستشهدین در رکاب امام زمان(عج) قرار دهد.
Share/Save/Bookmark