امتیاز مثبت
۰
 
برگزاری دوره دانش افزایی منطقه ای «بایسته های تفسیر پژوهی» در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دوره دانش افزایی منطقه ای «بایسته های تفسیر پژوهی» به صورت مجازی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به مدت سه ساعت برگزار شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 11773
 
 
به گزارش ایحاء، دکتر علیرضا کاوند معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ابتدای این نشست گفت: با توجه به نیاز جامعه علمی کشور به دستیابی به ابزارهای نوینی در حوزه تفسیر و روشهای تفسیری قرآن کریم جهت ارائه به محققان و پژوهشگران در عرصه تفسیر پژوهی و نیز تاکید بر ضوابط و قواعدی که تا کنون به آنها در مباحث بایسته های تفسیر پژوهی کمتر توجه شده، ضروری می نمود که این بحث از سوی یکی از فرهیختگان و فضلای جامعه دانشگاهی و حوزوی که تخصص لازم را در این زمینه داشته و با سبک تفسیر روایی و اهل بیتی نیز تک نگاری های تفسیری ای را نیز نگاشته باشد، در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و سایر دانشگاه ها و پژوهشگاه های منطقه چهار کشور، برای اساتید و سایر علاقه مندان به حوزه تفسیر و تدبر در قران کریم، ارائه گردد.

وی اظهار کرد : به همین منظور، از حجت الاسلام و المسلمین دکتر فتح الله نجار زادگان، استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فارابی دعوت به عمل آمد تا با حضور در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به ارائه بحث در زمینه بایسته های تفسیر پژوهی با تاکید بر اخلاق تفسیر پژوهی، بپردازد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نجارزادگان عضوهیأت علمی دانشگاه فارابی در نشست علمی «بایسته های تفسیر پژوهشی» که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، به تشریح دو بخش بایسته های اخلاقی و بایسته های علمی قرآن کریم پرداخت.

وی اظهار کرد: مبحثی که مطرح می شود، گام نخست در زمينه بایسته های تفسیر پژوهی است که نیاز دارد تصحيح و تکميل شود. لازم است این بحث را به چند نفر از متخصصان در حوزه هاي گوناگون سپرد تا موضوعات و منابع آن را در هر بخش تصحيح و کامل و سپس بازخواني کرده و یکدست کنند. آن چه در این جلسه مطرح می شود در سطح متوسط است که براي ورود به عرصة تفسير قرآن کریم لازم است و بايد براي تفسير در حد کمال برنامه ريزي ديگري کرد.

حجت الاسلام نجارزادگان در ابتدا به تشریح محور بايسته هاي اخلاقي تفسیر پژوهی در دو سطح حد نصاب و حد کمال از منبع عقل و نقل شناسايي و شيوه هاي تخلق به آنها پرداخت .

وی با تقسیم بايسته¬هاي اخلاقي در سه محور اخلاق بندگي، فردي و اجتماعي، در ادامه به بیان محور «بایسته¬های علمی قرآن کریم» پرداخت .

مباحث مربوط به شناخت قرآن(نگاه درون قرآنی به قرآن)، شناخت انتظار قرآن از بشر و بالعکس ، شناخت نظام تعاليم و بافت قرآن، آگاهي از شيوه هاي بيان معارف در قرآن، آگاهي کامل از مفاهيم پايه و اساسي (کليدي) در قرآن، درک ارتباط قرآن با اهل بيت(ع)، دسته بندي روايات درباره معارف قرآن احراز امکان و جواز تفسير (حجيت ظواهر قرآن)، آگاهي از علوم مورد نياز براي تفسير قرآن علوم قرآن، آگاهي کامل از منطق تفسير قرآن به قرآن، شناخت آيات غرر، شناخت تطبيقي از مباني تفسير، شناخت توصيفي از (اهم) منابع تفسيري فريقين، تدوين معيارهاي ارزيابي ديدگاه هاي تفسيري، تطهير دايمي جسم و جان براي همسويي با قرآن؛ از مهمترین مباحث مطرح شده از سوی این استاد دانشگاه در حوزه بایسته های علمی قرآن کریم بود.

در پایان این جلسه، اساتید شرکت کننده در جلسه سوالات خویش را مطرح کرده و استاد نجارزادگان به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.
Share/Save/Bookmark