امتیاز مثبت
۰
 
جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی در تهران برگزار شد
جلسه دفاع از پایان نامه «نقد و بررسی دیدگاه روان‌شناسان در مورد ذهن از منظر قرآن و روایات» در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار گردید.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 8811
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی_دانشگاهی ایحاء از تهران، جلسه دفاع از پایان نامه «نقد و بررسی دیدگاه روان‌شناسان در مورد ذهن از منظر قرآن و روایات» با نگارش فاطمه احمدیان دوگاهه دانشجوی رشته علوم قرآن در مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر علی محمدی آشنانی و داوری دکتر حمید حسن‌زاده در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار گردید.

این پایان نامه در نهایت با نمره ۱۹.۵ و درجه عالی در تهران پذیرفته شد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:
ویژگی اصلی رفتار اجتماعی انسان، که باعث تمایز او از سایر حیوانات می‌گردد، ظرفیتش برای تعامل دوسویه با دیگران است. ظاهراً این ویژگی نیازمند این است که فرد بداند دیگران چگونه فکر می‌کنند و دارای چه احساسی هستند. چنین ظرفیتی نظریه ذهن نامیده می‌شود؛ امروزه نظریه ذهن برای اشاره به ظرفیت شناختی خاصی استفاده می‌شود. بر پایه رشد این ظرفیت شناختی است که رفتارهای دیگران معنی‌دار و قابل درک می‌شوند. عنصر اساسی در نظریه‌ ذهن درک عوامل هدفمندی رفتار و جهت‌دار بودن ادراک دیگران است. نظریه ذهن احتمالاً واکنشی انطباقی به تعاملات اجتماعی اولیه می‌باشد که در قرآن و روایات نیز به آن پرداخته شده است؛ اما اختصاصاً از واژه ذهن استفاده نشده بلکه کلمات دیگری که به لحاظ معنا و مفهوم بیانگر «ذهن» است، به کار رفته است؛ مانند: عقل، تفکر، تدبّر، حکمت، معرفت، درایت، فقه و شعور. دانشمندان اسلامی، ادراکاتی را که انسان دارد و آنها را در دل پذیرفته و پیمان قلبی نسبت به آن‌ها بسته و نیز مدرکات آدمی و قوایی که به‌وسیله آن خیر را از شر و حق را از باطل تشخیص و تمییز می‌دهد، عقل نامیده‌اند؛ عقل که حکمی جاودانه فرازمان و فرامکان دارد در دین اسلام و فرهنگ اسلام جایگاهی والا دارد. در بسیاری از آیات و روایات به‌تفصیل در مورد مقام عقل و حجیت برداشت‌های آن تأکید گردیده و از آن به عنوان حجت الهی قلمداد شده است؛ اما همین ذهن یا عقل ممکن است مبتلا به آسیب‌هایی شود که این آسیب‌ها در روان‌شناسی شامل: اختلالات اضطرابی، وسواسی – اجباری، اسکیزوفرنی، افسردگی، شخصیت، آلزایمر و ... می‌باشد و در قرآن نیز شامل: بیماری، قساوت، انحراف، زنگار، کور شدن و مُهر شدن قلب، اختلال اضطراب فراگیر، وسواس، آلزایمر (فراموشی) و افسردگی است و همان‌طور که مشاهده می‌شود در برخی موارد آسیب‌ها دارای شباهت و قرابت می‌باشند. در این نوشتار با هدف افزایش دانش در مورد حوزه شناختی انسان، یاری‌ رساندن به پژوهشگران و روان‌شناسان مسلمان با تبیین اصولی کلی جهت تشخیص نظریات کاربردی و متناسب با منظر قرآن و روایات روان‌شناسانه از غیر آن و همچنین بررسی نظریات موجود و مورد استفاده در امور متفاوت و تطابق آن‌ها با آیات و روایات، به بررسی دیدگاه روان‌شناسان در مورد ذهن از منظر قرآن و روایات پرداخته شده است؛ روش‌شناسی تحقیق در این مطالعه از نوع کیفی و روش آن توصیفی_تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای می‌باشد.
مهم‌ترین سرفصل‌های این پایان نامه عبارت‌اند از:
۱. تعاریف و مفاهیم بنیادین؛
۲. دیدگاه دانشمندان اسلامی در مورد ذهن و عملکرد‌های آن؛
۳. دیدگاه قرآن و روایات در مورد ذهن و عملکردهای آن؛
۴. آسیب‌شناسی و راهکارهای جلوگیری از انحراف و سویه‌گیری ذهن.
Share/Save/Bookmark