امتیاز مثبت
۰
 
معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:
حفظ قرآن و سیاستگذاری و راهبری امور در این حوزه امری مهم و تخصصی است
معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم حفظ قرآن و سیاستگذاری و راهبری امور در این حوزه را امری مهم و تخصصی دانست.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۴
کد مطلب: 9441
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در نشست «ظرفیت‌سنجی و تبیین الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن» که در دانشکده فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با هدف یافتن راهکارهای محقق کردن مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.
وی در این نشست یکی از مهم‌ترین امتیازات سپاه به منظور تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را داشتن روحیه جهادی دانست و بیان کرد: در اموری که سپاه ورود پیدا می‌کند، خوشبختانه شاهد نتایج مطلوبی هستیم و خروجی‌ها نیز ملموس و اثرگذار بوده است.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم حفظ قرآن و سیاستگزاری و راهبری امور در این حوزه را امری مهم و تخصصی برشمرد و افزود: این امر باید توسط خبرگان و مدیرانی که خود حافظ قرآن هستند صورت پذیرد.
یکی از مهم‌ترین موانع تحقق مطالبه مقام معظم رهبری آماده نبودن زیرساخت‌های لازم و به‌روز آموزشی است که امیدوارم رفع این کاستی مورد اهتمام قرار بگیرد.
وی بهره مندی از نهاد بسیج با نیروهای جهادی و انقلابی، ولایت مدار بودن بسیج و سپاه و اهتمام والا به تحقق فرمایشان مقام عظمای ولایت، ساختارهای قویم پایگاه‌های مقاومت بسیج که بزرگ ترین شبکه نیروی جهادی و متدین را در خود جای داده و دارای ظرفیت بالا برای تأثیرگذاری بر جامعه و آحاد مردم است؛ افزون بر آن سرمایه اجتماعی بالای سپاه و بسیج در جامعه دینی کشور، چابکی و چالاکی سپاه در فرهنگ‌سازی و جامعه سازی با بهره از ظرفیت نهاد بسیج و ... که گرفتار بروکراسی ها و ساختارهای پیچیده و ناکارا نیست را از مهم ترین ظرفیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه تربیت ده میلیون حافظ قرآن عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی شتابزدگی در فعالیت های فرهنگی و نگاه آماری و گزارشی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی در دستگاه‌های فرهنگی کشور را از موانع نقش آفرینی همه دستگاه ها در تربیت ده میلیون حافظ قرآن برشمرد و گفت: آنچه می تواند نقش سپاه را متمایز سازد، سیاستگزاری عالمانه ، پرهیز از شتابزدگی و پیمودن مسیر تکراری و نادرست دیگران، تربیت کادر متخصص و کارآزموده در این حوزه، ایجاد و تقویت زیرساخت های آموزشی، توجه به صعوبت حفظ قرآن و نیاز به فعالیت‌های انگیزشی و تقویت نظام ارزشگذاری نسبت به این موضوع در میان مخاطبان می‌توانند بخشی از این موانع را برطرف کنند.
وی با اشاره به این سؤال که بهترین الگو برای نقش آفرینی سپاه در تربیت ده میلیون حافظ چیست؟ ادامه داد: در پاسخ این سؤال مهم فهم درست فرمایشات رهبر معظم انقلاب و پرهیز از نگاه ناقص و غیرجامع به سخنان ایشان باید سرلوحه کارها قرار گیرد؛ چرا که باید همه سخنان آقا در این حوزه و شاخه های مرتبط مورد توجه باشد.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: در همان سخنانی که رهبر معظم انقلاب تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را از جامعه فرهنگی کشور مطالبه کردند به محورهایی اشاره فرمودند که روشنگر هدف و مسیری است که مد نظر ایشان بوده است؛ بنگرید بخشی از سخنان را: «در کشور ما ۱۰ میلیون، پانزده میلیون، کسانی باشند ... که اینها با معارف قرآن آشنا باشند ... ببینید این چقدر با ارزش است، آموزش های قرآنی را، درس های قرآنی را، نصایح قرآنی را، انذارهای قرآنی را، بشارت های قرآنی را در ذهن داشته باشند، آنها را مرور کنند، آنها را بر دل خودشان فرا بخوانند، اصلاً یک ملت پولادینی به وجود می آید ...»؛ حال ببینید بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تلقی شده و باقی محورها در بسیاری از دستگاه و نهادهای سیاست گذار مورد غفلت قرار گرفته است.
وی با بیان این که حفظ کل قرآن به صورت حرفه ای برای عموم مردم دشوار است و باید علاوه بر آن که طبیعتاً برای خواص جامعه این هدف والا و زیبا تعریف شده است، بسته های عمومی تری برای همراهی بخش بزرگی از جامعه تعریف کنیم و به هدف اصلی و بزرگی که آقا تعیین فرمودند دست یابیم، اظهار داشت: نتیجه این فرمایشات یعنی جامعه سازی قرآنی، گفتمان سازی قرآنی، موج آفرینی اجتماعی بر اساس آموزه های قرآنی، تربیت قرآنی، گسترش و حاکمیت مفاهیم و معارف قرآن در جامعه و در میان اقشار مختلف آن.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی افزود: از نگاه حقیر چه بسا فهم و تلقی کاملی از فرمایشات نشده و یا موانعی بوده که مسئولان به ناچار این گونه راه را پیموده اند ولی به نظر می رسد به لحاظ کیفی و کمی بعد از چندین سال تلاش نه چندان تاثیرگذار دستگاه ها، پاسخ قابل قبولی برای تحقق این هدف والا و مطالبه رهبری نداریم و شاخص ها را چندان تأثیرگذار به جلو هدایت نکرده ایم.
وی با تأکید بر این که براساس منظومه فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش برای انس عموم مردم با قرآن و معارف آن باید با حرکات جهادی اثرگذار مردمی و حمایت بخش های حاکمیتی افزایش یابد و با روش های روزآمد مردم را به مأدبه الهی و ضیافتِ بهره مندی از معارف انسان ساز آن دعوت کنیم، تصریح کرد: ترویج حفظ سوره‌های منتخب قرآن، حفظ موضوعی جملات برگزیده قرآن، آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، ترویج تفسیر به زبان ساده و تدبر در قرآن می تواند بخشی از آن نسخه عمومی باشد که باید با روش های نو متناسب با ذائقه مخاطبان بدان پرداخت.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پایان سخنانش به تبیین برخی پیشنهادها و نظرات خود در رابطه با موضوع نشست تحت عناوین زیر پرداخت:
۱. جریان سازی در عرصه فرهنگی کشور بر محوریت قرآن
۲. سپردن کار تربیت حافظان به موسسات قرآنی متخصص مردم‌نهاد و جلوگیری از تصدی گری حاکمیت
۳. حمایت از چهره‌ها و شخصیت های قرآنی متخصص و متعهد برای تاسیس موسسات مردمی و ورود به عرصه تربیت حافظان
۳. تولید محتوای قرآنی به روز و تقویت زیرساخت‌های آموزش قرآن و حفظ آن با توجه به مخاطبان و بهره از ظرفیت های مهمی همچون فضای مجازی
۴. تقویت نقش رسانه در همراهی و اقدام و عمل جهادی و تأثیرگذار برای تحقق فرمایش رهبر معظم
۵. ایجاد مدارس قرآنی حفظ و معارف قرآن
۶. تقویت نقش آموزش و پرورش برای ایفای نقش صحیح در آموزش پیش نیازهای حفظ قرآن به ویژه مهارت درست خوانی قرآن و ایجاد علاقه و انگیزه نسبت به انس مستمر
وی در پایان به تبیین ایده هایی همچون هر بسیجی یک حافظ قرآن، هر بسیجی یک معلم قرآن، تدوین رشته های دانشگاهی مناسب با محتوای حفظ و معارف قرآن، ایجاد ساز و کار مناسب برای تربیت حافظ توسط استادان حفظ قرآن در ازای گذراندن دوران خدمت مقدس سربازی مثلا هر استاد حفظ با تربیت چند حافظ کل قرآن یا تعدادی حافظان اجزاء مختلف از معافیت بهره مند شوند پرداخت.
Share/Save/Bookmark