امتیاز مثبت
۱
 
عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه:
حجاب فاطمي، الگوئي براي فرهيختگان معاصر
عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها را الگوئي براي فرهيختگان معاصرعنوان کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 11684
 
 
به گزارش ايحاء از كرمانشاه، دکتر زهره نریمانی از اساتيد هیأت علمی دانشكده علوم قرآني كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايحاء به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها با بیان ویژگی های حجاب آن حضرت، حجاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را الگوئي براي فرهيختگان معاصر عنوان کرد.

وی ضمن تبریک ميلاد با سعادت دخت پيامبر گرامي اسلام، و ذريه پاكش امام راحل(ره)، درخصوص تفاوت سبك زندگي ها و الگو معرفي شدن حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: پيامبر اكرم را همگي با معجزه قرآن مي شناسيم و ماندگارترين معجزه ايشان را به دلايل متعدد، چون عصمت كبراي قرآن، و جاودانگي آن و يا مخاطب عام داشتن آن، قرآن مي دانيم. ضمن صحه بر اين اصل بديهي، بنده كمترين برآن هستم كه ما در اينجا هم به قرآن و هم پيامبر جفا نموديم. چرا كه از معجزه مهم ديگر ايشان كه همان ويژگي هاي قران را دارد سخن نگفتيم يا كم گفتيم. يا به صراحت به عنوان معجزه جاودانه رسول خدا از آن سخن به ميان نياورديم. و آن معجزه دوم كه عيناً لوازم و شرايطي مطابق قرآن دارد، وجود و تربيت كوثر محمدي يعني حضرت زهراست.

دکتر نریمانی افزود: خداوند در هنگامه تولد وجود مقدس بانوي يگانه جهان، در قرآن (كتاب جاويدان معصوم) و نه در حديث قدسي يا و.... بشارت اين واقعه عظيم را به عنوان كوثر با واژه اعطا مي دهند. واژه اعطا مكرر در قرآن به عنوان موهبتي از سوي خداوند تعالي براي پيامبر اكرم و ديگران بكار رفته است. و فقط يكبار از ساختار«اعطيناك» در قرآن استفاده شده است. و البته مشابه آن براي واژه انزال و خطاب به رسول خدا يكبار براي قرآن بكار رفته است« كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ». بنابراین هر دو به صورت جمع است و اين دأب قرآن است كه هرجا مطلب با اهميت باشد و مدبران امور طبق دستور خداوند دست اندكاران آن باشند ضمير جمع بكار مي رود.

وی با اشاره به بیانات آيت الله جوادي آملي در این خصوص گفت: این مرجع تقلید در تعبیری گفته است: در چنين مواردي خداوند مي خواهد اعلام كند كه من و تمام فرشتگان و كروبيان و مدبران عالم در تحقق اين امر دخالت داريم. و براي اعطاي كوثر مي¬خواهد بفهماند كه خداوند با تمام قدرتهاي خود براي به خاك ماليدن بيني دشمنان رسول خدا، در كنار انزال قرآن كه پيش از اين صورت گرفته است، بار ديگر اقدام به تائيد و مدد رسول و پيامبرش نموده است و آن اعطاي خير كثير يعني عترت طاهره است كه آغاز و منشأ آن در وجود مولود چنين روزي يعني حضرت زهراست.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه بیان کرد: اساساً پيش از اين خداوند خود وعده داده بود كه افزون بر قرآن چنان معجزه جاويدان ديگري بتو عطا خواهيم نمود كه تو راضي خواهی شد" وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‏". نياز به توضيح ندارد كه رضايت پيامبر صرفاً براي تولد يك فرزند و يا پسر و يا هر چيز ديگري غير از اعتلاي قرآن نبوده و نيست. پس اين اعطاي خداوند يعني حضرت زهرا (س) كه موجبات رضايت پيامبر و خداي پيامبر را فراهم نموده است عِدل معادل قرآن است، ريشه و مبدأ و خاستگاه ثقل اصغر، همراه جدانشدني قرآن است پس مانند قرآن جاودانه است، معصوم است و مهمتر از همه آنچه به پرسش شما مربوط است، اين عدل قرآن چون قرآن جهاني است يعني براي تمام اعصار و امصار الگو است. لذا اين شبهه كه زن امروز همه چيزش متفاوت است، نگاهش به دنيا و نگاه دنيا به اون مانند ۱۴ قرن پيش نيست, نمي تواند قابل پذيرش باشد همانگونه كه براي قرآن قابل پذيرش نيست.

وی در مقایسه ویژگی های یک زن در عصر گذشته و حال، گفت: ضمن پذيرش اصل ادعا مبني بر متفاوت بودن زن در طي ۱۴ قرن و صد البته طبيعي بودن آن، يك نكته مهم وجود دارد كه بايد بدان با ظرافت بيشتر نگريست. و من آن را در قالب يك پرسش مطرح مي كنم. آيا بين زن قرن اول هجري با زن قرن ۱۵ هجري و يا زن قرن ۴۰ هجري در آينده، تفاوت ماهوي وجود دارد يا عارضي؟ براي مثال حس مادرانه زن در قرون متعدد كم يا نابود شده است؟ حس خودآرائي و همسر دوستي و تمايل و شفقت نسبت به همسر و فرزندان چه؟ انگيزه و فطرت خداجو و خدا طلب زن؟ و... قطعا پاسخ نه است. زن در تمام دوران و تمام مكانها حتي شرايط بدوي و دور از امكانات از ويژگي هاي زنانه خود نه تنها دور نشده است بلكه حتي برخي شرايط و مكانها ظرفيت بروز و رشد آن وجوه ماهيتي در زن را هم تقويت كرده اند. كه مصداق بارز آن اصل تبرج و خودآرائي است.

زهره نریمانی افزود: قرون حاضر بعد از انقلاب صنعتي در تمام جهان، از اين وجه ماهيتي زن به عنوان ابزاري در جهت پيشبرد اهداف طبقه سرمايه دار بكار گرفته شد و هر روز و هر ساعت با نمايشي متفاوت و رنگ و لعابي درخشان تر عرضه شده و مي شود. يعني همان ماهيت تبرج و خودنمائي كه قرآن بدان اشاره مي كند اتفاقاً الان زنده تر است. و به همين دليل برخلاف اين تصور اشتباه كه حضرت زهرا(س) چون متعلق به ۱۴ يا ۱۵ قرن پيش است نمي تواند الگو باشد، بنده عرض مي كنم حقيقت حضرت زهرا(س) مانند قرآن، به دليل جاودانه بودن و تغيير نكردن ماهيت انساني زنِ امروز و زن ۲۰ قرن پيش در تمام وجوه، همچنان الگوي جهاني عالي و متعالي است. و مشخصاً حجاب فاطمي(س) الگوئي منزه، کامل و بی بدیل براي زنان فرهيخته معاصر است.

وی در خصوص الگوپذیری زنان امروز از حضرت فاطمه سلام الله علیها، تصریح کرد: زن امروز بايد مانند حضرت زهرا(س) در تمام نقشهاي مفيد انساني با همان هيبت انساني حضرت زهرا(س) حضور داشته باشد. بايد اهل علم و استدلال و موضع گيري شجاعانه و عالمانه باشد در عين حال هم بايد مانند حضرت زهرا(س) در وقار و متانت و حجاب، قرآني عمل نمايد. اصل بر وقار و حجاب زن است چرا كه با ماهيت و فطرت زن هماهنگ است اما آنچه براي زن امروز با زن ۱۴ قرن پيش متفاوت است كه  می توانيم بگوئيم جاي الگو گرفتن ندارد و بدان هم توصيه نشده است نحوه و نوع حجاب است. مثلا جنس و رنگ و ظاهر حجاب زن است كه حتي در ميان زنان يك عصر هم با هم متفاوت است ولي در اصل ماهيت رفتاري و حجابي زن، حضرت زهرا(س) مانند قرآن تا قيامت به عنوان الگو و محل ارجاع مي درخشند و جاودانه باقی می ماند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه با بیان اینکه حفظ حجاب به معنی دوری از جامعه نیست، اظهار کرد:اين اشتباه در ذهن ما ايجاد شده است كه حجاب زن ارتباط مستقيم به در خانه ماندن و حبس شدن دارد. و از «وقرن في بيوتكن» حجاب را استنباط مي كنيم. تأمل بفرمائيد در اصل و ماهيت و بطن دستور به حفظ حجاب، حضور زن در اجتماع نهفته است. يعني زن بايد در جامعه باشد ولي با حجاب. اگر قرار بر اين بود كه زن در خانه بماند كه حجاب معنا نداشت. حجاب با آن تفاصيل و حدودش كه در قرآن و سنت مطرح شده است براي هنگام برخورد و معاشرت با نامحرمان است. پس در خانه ماندن به معناي حجاب نيست.

وی افزود: اين تصور و ذهنيت اسلام طالباني است كه زن براي محفوظ ماندن بايد درخانه بماند، نه اسلام ناب محمدي. در خصوص آنچه در قرآن خطاب به همسران پيامبر تجويز شده است به زبان ساده و عاميانه عرض مي كنم گونه اي از نسخه پيچي است. طبيب براي شخص خاصي بنا به دلايل خاص، محذوريت ها و ممنوعيت هاي منحصر بفردي ايجاد مي كند و ازسوي ديگر به همان دلايل برخي ممنوعيت ها را رفع مي كند و استفاده از اين ممنوعيت ها و اباحه ها نه فضيلت است نه مي توان گفت رذيلت است ولي عمل نكردن به دستور طبيب، قطعاً قابل مذمت است. به همين دليل خداوند براي گروه خاصي يعني زنان پيامبر دستور به در خانه ماندن داده است و اين نشان از فضيلت في الجمله و بالجمله آنها و درخانه ماندنشان بر شخصي چون حضرت زهرا(س) با آن همه اوصاف ویژه نيست. و لذا نمي توان گفت حضرت زهرا(س) از اين فضيلت محروم شده اند چون اساساً «وقرن في بيوتكن» فضيلت نيست و قابل تأسي هم نيست. خطاب آن براي عده خاصي بنا بر مصالحي بود والبته محك خوبي براي اصحاب پيامبر در عمل کردن به قرآن هم بود.
Share/Save/Bookmark