امتیاز مثبت
۰
 
آغاز به کار بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن
بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عصر روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه رسما کار خود را آغاز کرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 9075
 
 
به گزارش پایگاه قرانی دانشگاهی ایحا، مراسم افتتاحیه بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عصر روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۶ در ضلع جنوبی مصلای تهران و در مجموعه چهل‌سرا برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط هادی موحدامین، نفر چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و نفر اول مسابقات کرواسی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از برپایی بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه امسال مدتی است که عملیات طراحی و اجرای خود را سپری کرده است و تمامی مراحل نیز با دلالت و رهنمودهای مقام عالی وزارت صورت گرفته است، اظهار کرد: در تمامی جزئیات برگزاری نمایشگاه از مشورت‌های مؤثر برجستگان حوزه قرآن و عترت، مدیران پیشین نمایشگاه، صاحب‌نظران و علاقمندان به حوزه اجرای نمایشگاه در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بهره برده‌ایم.
فقهی‌زاده بیان کرد: در بخش سیاست‌های اجرایی نمایشگاه بیست و هفتم، چند جنبه به صورت خاص مد نظر قرار داده شد. تقویت جنبه‌های مردمی نمایشگاه و جلب مشارکت سایر نهادها با هدف ارتقای جنبه‌های ملی نمایشگاه از جمله این جنبه‌های خاص است. نمایشگاه امسال ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و مؤسسات مردمی نیز در نمایشگاه استفاده کرده‌ایم.
رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان اینکه امسال بانک صادرات برای نخستین بار مشارکت جدی در تأمین هزینه‌های نمایشگاه داشته و نهادهای مختلفی همچون شهرداری، شورای شهر، خانه کتاب و ... در اجرای برنامه‌های نمایشگاه همکاری داشته‌اند، افزود: امسال تلاش کردیم تا بازده فعالیت‌ها و تأثیرگذاری ایام نمایشگاه را به ماه‌های قبل و بعد از نمایشگاه گسترش دهیم.
فقهی‌زاده تصریح کرد: در برپایی نمایشگاه امسال همچنین اولویت‌ خاصی به طرح‌های تعاملی اختصاص داده شد و نقش خود را به صورت مستقیم به نفع حضور جدی‌تر مخاطبان اصلی نمایشگاه کاهش دادیم و نمایشگاه امسال تعاملی‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توجه خاصی به جنبه‌های بصری و نمایشگاهی انجام شده است، اظهار کرد: امسال تلاش کردیم تا با تحدید فضای نمایشگاهی و کوچک‌سازی فضا، به سمت کیفی‌سازی بیشتر حرکت کنیم. اگر چه اندکی از فضای نمایشگاه کاسته شده است، ولی در عمل استفاده بهینه‌ای از این فضا می‌شود و امسال ۳۸ هزار متر مربع فضای مفید در ۱۴ بخش در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ طرح جدی برای ارائه و اجرا در نمایشگاه بررسی شد، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۲۶ طرح بررسی شده مصوب و نوآورانه اجرا خواهد شد. نمایشگاه امسال از فردا پذیرای علاقمندان خواهد بود و تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: امسال سعی بر این داشته‌ایم تا نهادهای مشارکت‌کننده در نمایشگاه را افزایش دهیم. همچنین زمینه حضور موثر نمایندگان رسمی کشورهای اسلامی در کنار مؤسسات برگزیده حوزه قرآن و عترت سایر کشورها فراهم شود که در این راستا نمایندگان ۱۰ کشور در نمایشگاه برنامه‌های مفصلی را ارائه می‌کنند.
فقهی‌زاده بیان کرد: امسال نشست‌های تخصصی را به صورت محدود‌تر، ولی با کیفیت بیشتر در کنار کارگاه‌های مختلف برگزار می‌کنیم. همچنین برای دومین بار برگزاری نشست‌های تخصصی تحت وب را تجربه خواهیم کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به ویژگی‌های برجسته نمایشگاه بیست و هفتم اشاره کرد و افزایش مشارکت، ملی‌تر و بین‌المللی‌تر برگزار شدن نمایشگاه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، عملیات الکترونیکی در حوزه اجرای نمایشگاه و ... را از جمله این ویژگی‌ها دانست.
بعد از این سخنان، برنامه با همخوانی گروه سبیل‌الرشاد و اجرای «ربنا» از سوی محمد عباسی، قاری بین‌المللی قرآن فضای زیبایی به خود گرفت و در ادامه این قاریر بین المللی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، محقق، پژوهشگر دینی و قرآن‌پژوه با بیان اینکه ماه رمضان ظرف قرآن است، اظهار کرد: این ماه از این جهت عظمت و بزرگی دارد که آغاز نزول قرآن برای هدایت انسان‌ها در این ماه رقم خورده است.
وی با تأکید بر این‌که نظام ما قرآنی است و ماه رمضان ماهی است که تشرف و عظمت قرآن نماد و جلوه‌ پیدا می‌کند، بیان کرد: بیش از ۵۰ بار در قرآن تکرار شده که قرآن هدایت‌گر است و ۷۲ بار نیز در قرآن به این موضوع اشاره شده که قرآن ذکر است. ما باید نحوه زندگی خود را از قرآن بیاموزیم. قرآن کتاب شفا و ذکر است و اقامه قرآن به معنای متبلورسازی مفهوم قرآن در صفحه ذهن و زندگی است.
‌حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد افزود: عمل به قرآن و عمل به فرمایشات رسول‌الله بسیار مهم است. قرآن نه فقط برای تفسیر و قرائت، بلکه برای عمل است. همه ما در رابطه با منفور بودن و بد بودن عمل غیبت، بسیار شنیده‌ایم. امام موسی صدر تفسیر لطیفی در مورد غیبت دارد. ما با غیبت، هویت فرد را از بین می‌بریم و این کار حرامی است. این همه غیبت که در فضای مجازی رخ می‌دهد، کار نادرستی است که ما باید از آن دوری کنیم. غیبت اهرم شیطان و شایعه‌پراکنی تکیه‌گاه شیطان است. ما باید با توجه به آیات و مفاهیم قرآنی از این شایعه‌پراکنی‌ها فاصله بگیریم. از خدا بخواهیم که در این ماه به اندازه فهم قرآن، به ما لطف و عنایت کند.
این محقق و پژوهشگر دینی ادامه داد: آیات قرآن که مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی است، به قدری صریح، روشن و آشکار است که اصلاً نیازی به تأمل‌های آن‌چنانی ندارد، بنابراین باید زاویه نگاهمان را تغییر دهیم، به صرف اینکه زاویه نگاهمان تغییر کرد، قرآن هم در زندگی معنی پیدا می‌کند.
وی در ادامه گفت: وقتی قرآن می‌گوید که خداوند دروغگویان را دوست ندارد، اگر من بر این باور باشم که این قرآن آمده است که من را هدایت کند، دروغ نمی‌گویم و به سمتگر تکیه نمی‌کنم. لایه اول آیات مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی به قدری صریح، روشن و آشکار است که اصلاً نیازی به تأمل‌های آن‌چنانی ندارد، بنابر‌این اولین عامل مهجوریت قرآن این است که ما باید زاویه نگاهمان را تغییر دهیم و به صرف اینکه زاویه نگاهمان تغییر کرد، مهجوریت قرآن هم از بین می‌رود.
‌حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌زاد بیان کرد: مرحوم شهید صدر اواخر عمرشان به طلبه‌های خود می‌گفت که جوانان بسیار به من مراجعه می‌کنند، ما نیاز به یک تفسیری داریم که وقتی صبح اینجا قرآن خوانده می‌شود، شخص با یک مراجعه و مقداری فراتر از ظاهر متوجه شود که باید با قرآن چگونه زندگی کند. چند نفر طرح‌ها و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح کرده بودند، اما شهید صدر راضی نشده بود. بالاخره آقای تسخیری که از شاگردان ایشان بود، کتاب «المختصر المفید فی تفسیر القرآن المجید» را به زبان عربی نوشت. من بار‌ها به آقای تسخیری گفتم که این کتاب باید با قلم خوب ترجمه شود، زیرا برای مؤمنی که می‌خواهد قرآنی زندگی کند، یک تفسیر در این حد کافی است.
این محقق و پژوهشگر دینی تصریح کرد: من به عنوان یک مؤمن، اول باید خودم را کنترل و مورد ارزیابی قرار دهم. اینکه یک نهادی، یک جریان تبلیغی و یک جریان تفسیری و تعلیمی باشد و من را در مسیر قرآنی هدایت و راهنمایی کند، در مرحله بعدی است. به عنوان مثال پیامبر(ص) این کار را می‌کردند. تک تک مسلمانان موظف هستند که براساس قرآن زندگی کنند و این براساس قرآن زندگی کردن کار چندان مشکلی نیست وگرنه نقض غرض می‌شد، چون خداوند قرآن را برای هدایت مردم فرستاده، نه برای طیف خاص؛ از سوی دیگر بیان قرآن به‌گونه‌ای است که اگر مؤمن بخواهد به قرآن عمل کند، مشکلی ندارد.
وی اضافه کرد: بسیاری از مردم دروغ می‌گویند و غیبت می‌کنند. مسلمانان زیر پای یکدیگر را خالی می‌کنند. شما از آیه ۱۱ تا ۲۲ سوره نور را دقت کنید. قرآن قصه‌ای را در این آیات بهانه قرار می‌دهد و سپس سبک برخورد با شایعه را مطرح می‌کند. چون بدترین چیزی که به صورت خوره جامعه را می‌خورد، شایعه است. به‌نحوی که قرآن مردم را راهنمایی کرده تا با شایعه برخورد کنند، دقت کنید، آیا امروز مردم مطابق با قرآن با شایعه برخورد می‌کنند؟
‌حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد ادامه داد: نکته اول اینکه خداوند می‌فرماید: اگر به مؤمنین تهمتی‌ زده شد و فضایی ایجاد شد و علیه مؤمن حرفی زده شد، به صرف اینکه به شما گفتند، بگو به ما چه! آیا ما اینطور برخورد می‌کنیم؟ نکته دوم اینکه اگر اصرار کرد که در مورد شخصی چنین بگویید و حرفش را باور کنید، بگویید شاهد بیاورد. سومین نکته اینکه مطمئن باشید که شاهد نخواهد داشت و دروغ می‌گوید و بدانید که او می‌خواهد شما را از بین ببرد و آنچه در قلبش هست، بیشتر از آن است که در زبانش هست؛ رفتار خود را در برابر شایعه، با این سه نکته‌ای که به آن‌ها اشاره کردم مقایسه کنید، رفتار ما دقیقاً برخلاف قرآن است! امیدوارم که رفتار ما بر اساس قرآن باشد.
«قرآن؛ معنای زندگی»؛ طلیعه دهه پنجم انقلاب
در ادامه مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه واژگانی در قرآن وجود دارد که پرتکرار و پربسامد هستند، اظهار کرد: به همین دلیل، این واژگان جایگاه خود را در مقام معرفت الهی و قرآنی نشان می‌دهند که یکی از این واژگان کلمه «الله» است که ۲۷۰۰ بار در قرآن تکرار شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این تکرار نشان‌دهنده این است که در شبکه آیات قرآنی، کلمةالله یک کلمه کانونی و محوری است و قرآن بر پایه توحید بنا شده است. لذا یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به ما نشان دهد که لفظ در نگاه قرآن چه جایگاهی دارد، پرتکرار بودن آن است.
صالحی گفت: البته طیف دیگری هم وجود دارد و آن واژه‌هایی هستند که تنها یک بار در قرآن به کار رفته‌اند و مانند درّی در صدف می‌درخشند که به خاطر همان تک‌دانگی، این واژه‌ها ما را به سوی خود می‌کشانند که کلمات «کوثر» و «رمضان» از این نوع واژگان به شمار می‌روند.
وی در رابطه با واژه «رمضان» که تنها یک بار در قرآن به کار رفته، اظهار کرد: هیچ یک از ماه‌ها نامشان مانند رمضان در قرآن نیامده است که این امر نشان‌دهنده این است که ماه رمضان دردانه‌ ایام الهی است و همان طور که حضرت صدیقه طاهره(س) دردانه خلقت الهی است، ماه رمضان نیز دردانه ایام‌الله است و این درخشش را می‌توان در آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ...: ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است» مشاهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همه ملت‌ها و امت‌ها برنامه روزه را داشته‌اند، اما تفاوت روزه در اسلام و شریعت پیامبر(ص) این است که این روزه طی یک ماه و در ماه رمضان انجام می‌شود. چون ماه رمضان ماه نزول قرآن است و تجلی اعظم خداوند متعال نیز قرآن کریم است، ما از این نعمت برخوردار شده‌ایم.
صالحی ادامه داد: امسال وارد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شدیم. اگر به ریشه‌های انقلاب بازگردیم، مشاهده می‌کنیم که انقلاب اسلامی ما بر سفره قرآن شکل گرفته است. بدون تردید هنگامی که به تاریخچه جنبش امام خمینی می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که تمامی معماران انقلاب اسلامی حرکت خود را به گونه‌ای با قرآن پیوند داده‌اند. افرادی نظیر مقام معظم رهبری، شهیدان مطهری ، بهشتی و مفتح، مرحوم طالقانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله خزعلی و ... از جمله یاران امام بودند که مسیر حرکت خود را بر مبنای قرآن قرار دادند.
وی اظهار کرد: در دهه‌های چهل و پنجاه، موج قرآنی در کشور مسجد به مسجد و مدرسه به مدرسه حرکت می‌کرد و انقلاب اسلامی بر سر این سفره نشست. این رویکرد معتقد بود که قرآن تنها برای خواندن و ثواب بردن نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و با نیازهای روز و معاصر پیوند دارد. از دل محافل قرآنی دهه‌های چهل و پنجاه بود که حرکت انقلابی مردم ایران به ثمر نشست و صدای امام بر سفره قرآن نشست و از سفره قرآن لبیک پیدا کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون در دهه پنجم و گام دوم انقلاب قرار داریم و باید رجعت‌هایی به آنچه که از دل آن برخواسته‌ایم، داشته باشیم. بازگشت به سفره‌های انقلاب این عظمت را به وجود آورد که در این راستا باید مساجد، محافل، مدارس و کلاس‌های قرآنی به همان شیوه سنتی پیش بروند. خوشحالم از اینکه امسال شعار نمایشگاه قرآن «قرآن؛ معنای زندگی» قرار گرفت و باید با این نگاه، دهه پنجم انقلاب اسلامی را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های بسیار زیادی در زمینه قرآن کریم در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در دهه پنجم و گام دوم انقلاب اسلامی، نقطه تأسیس انقلاب نیازمند خط اتصالی بین قرآن و زندگی است. قرآن کریم آمده است تا ناپاکی‌ها را از وجود ما پاک کند. امیدواریم این حرکت عظیم قرآنی در کشور به شکل احسن تداوم داشته باشد و رویدادهایی مانند برپایی نمایشگاه قرآن کریم محدود به زمان نباشد و در طول سال و ایام مختلف ادامه داشته باشد و ما بتوانیم نسبت‌های قرآنی خود را در حوزه فردی و اجتماعی بیشتر کنیم.
بر اساس این گزارش، در این مراسم، چهره‌هایی از میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران نهادهای قرآنی و فرهنگی، ازجمله حجج اسلام ارباب‌سلیمانی، دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور حضور داشتند.
همچنین علاء‌الدین بروجردی، سیده‌فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر حاضران در مراسم افتتاحیه بودند.
گفتنی است، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، معنای زندگی» از ۲۱ اردیبهشت تا چهارم خرداد به مدت دو هفته تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ معنوی خواهد بود.
Share/Save/Bookmark