امتیاز مثبت
۰
 
پیوند بین عاشورا و قیام مهدویت
استادیار دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد با بیان اینکه بین تمامی ائمه اطهار(ع) و اهل بیت(ع) وجه اشتراکات و ارتباطات عمیقی وجود دارد، گفت: بین امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) با توجه به اینکه هر دو حضرت، مأموریت قیام پیدا کرده‌اند، وجه اشتراک و ارتباط قوی‌تری وجود دارد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 6956
 
پیوند بین عاشورا و قیام مهدویت
 

به گزارش پایگاه قرآنی - دانشگاهی ایحاء از مشهد، دکتر بی بی حکیمه حسینی، استادیار دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد با اشاره به پیوند قیام عاشورا و قیام مهدویت اظهار کرد: در بین تمامی ائمه اطهار(ع) و اهل بیت(ع) وجه اشتراکات و ارتباطات عمیقی وجود دارد که در این میان، بین حضرت امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) با توجه به اینکه هر دو حضرت ماموریت قیام پیدا کرده‌اند، وجه اشتراک و ارتباط قویتری وجود دارد. 
وی گفت: قیام امام حسین(ع) حرکتی علیه باطل بود و به عاشورا منتهی شد، تا زمان حضرت مهدی(عج) نیز بر همین مبنا، ارتباط محکمی بین این دو قیام وجود دارد چراکه حضرت مهدی(عج) نیز علیه باطل قیام می‌کنند. 

می‌توان روز ظهور را جمعه‌ منطبق با عاشورا عنوان کرد 
دکتر حسینی با بیان اینکه روایات مختلفی در خصوص زمان ظهور و آغاز قیام امام زمان(عج) وجود دارد که به شکل‌های مختلفی بیان شده و تعدادی از آن‌ها نیز قابل تطبیق با یکدیگر هستند، بیان کرد: روایاتی روز جمعه و بعضی دیگر عاشورا را روز ظهور دانسته‌اند که از نظر منطقی به دلیل اینکه جمعه از ایام هفته و عاشورا یکی از روزهای سال به شمار می‌رود، این دو روایت قابل انطباق و جمع بوده و می‌توان روز ظهور را جمعه‌ی منطبق با عاشورا عنوان کرد. 

پیام نهفته‌ عاشورا برای قیام مهدویت 
این استادیار دانشگاه با اشاره به پیام نهفته‌ عاشورا برای قیام مهدویت تصریح کرد: در قیام عاشورا شاهد تصاویر بسیار زیبا و مرتبط با قیام مهدویت هستیم، برای مثال بحث عزت‌خواهی امام حسین(ع) که امروزه با شعار هیهات من الذلة در جلسات و گردهمایی‌ها بیان می‌شود، بیانگر ایجاد مطالبه و توقع و انتظار عزت در مسلمانان و پیدا کردن شخصیت و حرمت انسانی است و زمینه‌ای برای ظهور حضرت مهدی(عج) و تحقق عزت اسلامی در حوزه جهانی است. 
این استادیار دانشگاه اظهار کرد: مطلق و عام بودن از ویژگی‌های مهم آیات قرآن کریم به شمار می‌رود و از طریق تفاسیر آن مصداق‌های مشخصی برای آیات معین می‌شود، به عنوان مثال آیه «یا أَيُّهَاالَّذِينَ آمَنُوا» و « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا» به صورت عام بیان و به طور اولا تفسیر شده‌اند. 

آیه‌ای از قرآن که به ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره دارد 
وی با بیان اینکه در قرآن نامی از امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) مشاهده نمی‌شود گفت: آیاتی در روایات معصومان و پیامبر اکرم(ص) تعبیر شده‌اند که در اصطلاح تخصصی قرآن و حدیث «آیات تأویلی» نامیده می‌شوند؛ در تأویل آیاتی که از ائمه اطهار رسیده است، تعداد زیادی به قیام حضرت مهدی(عج) و بعضی دیگر نیز به طور مشترک به هردو قیام اشاره دارند که به عنوان مثال در آیه‌ی ۵۴ سوره مائده خداوند میفرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ، اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى ‏آورد كه آنان را دوست مى دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‌ترسند اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى‏ دهد و خدا گشايشگر داناست»، که این آیه به طور تام به ظهور حضرت مهدی(عج) تعبیر شده است.

Share/Save/Bookmark