امتیاز مثبت
۰
 
تقدیر از اثر بین المللی عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد
از مؤلفان کتاب تفسیر القرآن الکریم للشیخ الصدوق، به قلم آقایان دکتر محمود کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر محسن دیمه کار عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد تقدیر شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب: 10917
 
 
در بیستمین جشنواره تقدیر از آثار پژوهشی برتر دانشگاه امام صادق(ع)، از مؤلفان اثر بین المللی «تفسیر القرآن الکریم للشیخ الصدوق»، به قلم آقایان دکتر محمود کریمی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر محسن دیمه کار عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد تقدیر به عمل آمد.
شایان ذکر است، بیستمین جشنواره تقدیر از آثار پژوهشی برتر دانشگاه امام صادق(ع)، به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، ۱۳ تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری به صورت جلسات آنلاین مجازی تعاملی برگزار شد.
تبیینی متفاوت و ممتاز از جمع قرآن، نزول دفعی، سبعه احرف و مباحث مربوط به وحی، از جمله نوآوری های تفسیر شیخ صدوق در عرصه علوم قرآنی است که می توان از تراث علمی اهل بیت(ع) و آراء اجتهادی شیخ صدوق در این تفسیر مشاهده کرد.
دکتر دیمه کار پیشتر در تبیین این اثر بیان داشته بود که علوم قرآنی که در دانشگاه ها و مراکز علمی ما تدریس می شود به طور عمده برگرفته از منابع اهل سنت و صحاح سته است. ما باید علوم قرآنی را در منابع شیعه و معارف اهل بیت(ع) جست‌وجو کنیم. شیخ صدوق یکی از دانشمندان برجسته ای است که می توان با تتبع در آثارش و به طور خاص در روایات تفسیری منقول از اهل بیت(ع) و اجتهادات تفسیری وی، به علوم قرآنی از منظر شیعه و معارف ناب اهل بیت (ع) دست یافت.
و در جای دیگری گفت: از آنجا که موضوع امامت مورد اهتمام جدی شیخ صدوق بوده، با مطالعه در آثار شیخ صدوق و تفسیر بازسازی شده ایشان، می توان به تفسیر و تصویر صحیح و دقیقی از اهم مباحث تفسیری-کلامی مربوط به امامت با رویکردی روایی- اجتهادی دست یافت.
همچنین دکتر معارف، استاد دانشگاه تهران در مراسم رونمایی و در توصیف این اثر، آن را در حد تفسیر علی بن ابراهیم قمی بلکه بالاتر از‌ دانسته بود و بیان داشته بود که انتساب این تفسیر به علی بن ابراهیم محل تردید است و شخصیت گردآورنده تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم به لحاظ رجالی مجهول است، در حالی که شخصیت علمی و حدیثی شیخ صدوق، شناخته شده و مورد وثوق است.
ایشان تفسیر بازسازی شده از شیخ صدوق را از نسخه کنونی تفسیر عیاشی نیز بالاتر شمرده بود و در ذکر دلیل گفته بود که تفسیر کنونی از عیاشی، تا انتهاء سوره کهف است و نیمه دیگر این تفسیر از بین رفته است، افزون بر اینکه ناسخ این تفسیر، اسناد روایات آن را (جز یک راوی و گاه دو راوی آخر) حذف کرده، و تفسیر را از حالت اسناد به حالت ارسال و تعلیق درآورده که اعتبار این تفسیر را مخدوش نموده است و این در حالی است که تفسیر بازسازی شده از شیخ صدوق علاوه بر اینکه تقریبا همه سوره های قرآن (نه همه آیات) را شامل می شود، روایات آن به صورت مسند و با اتصال سند و ذکر تمام منابع، نقل شده است. افزون بر این، تفسیر مذکور مشتمل بر آراء تفسیری شیخ صدوق نیز هست، امری که در تفسیر عیاشی دیده نمی شود.
لذا تفسیر شیخ صدوق در عرض تفسیر عیاشی و علی بن ابراهیم قرار می گیرد و بلکه از جهاتی از آن دو تفسیر بالاتر است و اهمیت بیشتری دارد.
این استاد دانشگاه تهران احیای بخش هایی یا روایاتی از سایر آثار مفقوده شیخ صدوق با استناد به کتب دیگر بزرگان امامیه را که ثمره تلاش‌های مؤلفان این کتاب است، امتیازی دیگر برای این اثر بین المللی دانست و اشاره کرد که این موضوع نیز می تواند از ابعاد نوآورانه پژوهش مذکور به شمار آید.
خاطرنشان می سازد، این کتاب که چاپ مشترک دانشگاه امام صادق(ع) و معهدالمعارف الحکمیه لبنان می باشد در خردادماه سال ۹۸ در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) رونمایی و در همین سال در بیروت به چاپ رسید.
Share/Save/Bookmark